پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۷۳۲۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۳۱
»

شرکت های کوچک اروپایی می توانند در ایران فعالیت کنند؟

شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک ایران و سوییس
ایستانیوز:شرکت های کوچک اروپایی و استارت آپ ها به فعالیت در ایران به ویژه در زمینه های کشاورزی، معدن و سلامت تمایل دارند اما علاقه بیشتر برای فعالیت در ایران باید از سوی ما برای آن ها ایجاد شود.
نمی توان گفت اروپا هیچ حرکتی به نفع پویایی اقتصاد ایران در روزهای پس از خروج ایالات متحده امریکا از برجام انجام نداده اما اقدامات اتحایده برای اطمینان بخشی به کشورمان برای گذر از بحران کافی نیست.  اروپا هنوز به طور واضح درباره راه حل های مالی اظهار نظر نکرده است. مشخص نیست که کدام بانک و یا چه بانک هایی پس از نوامبر و تمدید تحریم ها با ایران همکاری خواهند کرد و از سوی دیگر معلوم نیست که خرید نفت ایران از سوی شرکت های اروپایی پس از این تاریخ به چه شکل ادامه خواهد یافت. این در حالی است که نفت شاهرگ اقتصاد ایران است و هر نوع تهدید آن به منزله بروز گرفتاری های بزرگ برای اقتصاد ایران است.
 
ایده همکاری بخش خصوصی با شرکت های کوچک اروپایی در دوره تحریم خوب است اما زیرساخت های متناسب با جذب این شرکت ها در کشور وجود ندارد. باید به این موضوع از منظر نیاز مالی و فضایی برای رشد نگریست. شرکت های کوچک اروپایی و استارت آپ ها به فعالیت در ایران به ویژه در زمینه های کشاورزی، معدن و سلامت تمایل دارند اما علاقه بیشتر برای فعالیت در ایران باید از سوی ما برای آن ها ایجاد شود.  
 
بررسی نمونه های موفق در این زمینه نشان می دهد که به یک صندوق حمایت از شرکت های کوچک خارجی در ایران نیاز داریم. ایجاد این صندوق می تواند زمینه سرمایه گذاری از سوی صاحبان و دریافت سرمایه از سوی کسب وکارها برای شروع فعالیت در ایران را فراهم کند. حضور شرکت های کوچک و کسب وکارهای نوپای خارجی در ایران منوط به شکل دهی قوانین برای روان سازی امور است. شرکت ها باید بتوانند در عرض چند روز در ایران دفتر راه بیندازند، نیرو استخدام کنند، در چند ساعت کار بازرگانی بگیرند، حساب بانکی باز کنند و در مدت زمان محدودی شرکت راه اندازی کنند. مقررات باید به گونه ای شکل یابد تا فعالان اقتصادی دیگر کشورها با رایانه هایشان به ایران بیایند، کار را شروع کنند و ادامه دهند. این حرکت مفیدی برای اقتصاد ما خواهد بود و کسب وکارهای ایرانی هم از این روانسازی بی نصیب نمی مانند. روان سازی مقررات و ایجاد صندوق های سرمایه ای می تواند مجموعه های صنعتی را هم دخیل کند. شرکت های بزرگی با نقدینگی بالا در کشور فعالیت می کنند که برای حفظ سرمایه خرید ملک، طلا و ارز را دنبال می کنند. اگر مجموعه ای در قالب اتاق بازرگانی بتواند از شرکت های دارای سرمایه نقدینگی  اولیه چنین صندوق هایی را جذب و سرمایه آن ها را به چنین مسیری هدایت کند، امکان حضور شرکت های فعال در زمینه های متفاوت از نقاط دور و نزدیک دنیا در ایران تسهیل می شود.