پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۷۱۶۶ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۶
»

چرا گرانی دلار به کمک گردشگری ایران نمی آید؟

علیرضا خائف / نائب رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران
ایستانیوز:اگر بسترهای مناسب برای جذب گردشگر در کشورمان فراهم بود، گرانی دلار که امروز تهدید به نظر می رسد، به فرصت تبدیل می شد.
کاهش ارزش پول ملی لزوما تهدید نیست. در دل این پدیده نامطلوب برای اقتصادها، فرصت هایی قرار دارد که می تواند دو زمینه تولید و گردشگری را منتفع کند. زمانی که ارزش پول ملی کشوری در مقابل دیگر ارزهای رایج در دنیا کاهش پیدا کند، صرفه سفر به این کشور برای گردشگران خارجی افزایش پیدا می کند و از سوی دیگر تولیدکننده می تواند محصولی را با قیمت ارزان تر برای خریدار خارجی فراهم کند.
 
باوجود نهفتن امتیازهایی برای این دو زمینه در دوره کاهش ارزش پولی ملی، ایران که اکنون دچار عارضه گرانی ارز شده، امکان استفاده از فرصت ها را ندارد و دلیل عمده این ناکامی، فقدان بستر صحیح و امکانات زیرساختی است. برای جذب گردشگر خارجی به ایران، نه تبلیغات می کنیم، نه روادید را به موقع صادر می کنیم و نه امکانات اقامت محلی و حمایت از گردشگر را داریم.
 
برای توسعه گردشگری در کشور به دو عامل امنیت و امکانات نیاز داریم اما امروز به دلیل تهدیدهای بین المللی، خطوط هوایی خارجی یک به یک پروازهایشان به ایران را لغو می کنند چراکه پرواز به ایران برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد و ظرفیت درآمدزایی آن کم است.
 
بریتیش ایرویز، ایرفرانس و کی ال ام از خطوط هوایی بودند که پروازهایشان به مقصد شهرهای ایران را لغو یا محدود کردند. پیش از این، این پروازها بیشتر مسافر ایران به خارج داشت اما اکنون که گرانی ارز سفر خارجی را برای ایرانیان دشوار کرده، برقراری این پروازها، به صرفه نیست و از سوی دیگر ایرلاین های خارجی نگران اند که دولت ایران پول آن ها را پرداخت نکند. بریتیش ایرویز، لوفتانزا، ترکیش ایر و عمان ایر پروازهایشان به ایران را با یکدیگر ادغام کرده اند. این درحالی است که اگر بسترهای مناسب برای جذب گردشگر در کشورمان فراهم بود، گرانی دلار که امروز تهدید به نظر می رسد، به فرصت تبدیل می شد.