پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۶۰۳۳ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۴
چند توصیه به زنانی که به دنبال جایگاه مناسب خود دردنیای مدیریت هستند
»

از سد خودتان بگذرید

ایستانیوز:وقتی در حال صحبت کردن هستید میزان شک و تردید را در کلامتان به حداقل برسانید. به جای اینکه بگویید: «شاید بهتر باشد این راه را امتحان کنیم.» بگویید: «من این راه را پیشهاد می‌کنم.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،جهان در حال تغییر است. از آغاز قرن بیستم آهنگ این تغییرات در صنعت و تکنولوژی و سبک زندگی و کسب‌وکار آغاز شد و به مرور سرعت بیشتر و بیشتری گرفت. حالا در قرن بیست و یکم دامنه این تغییرات خودش را در نحوه ارتباطات و تجارت و زندگی روزمره نشان می‌دهد. در این میان یکی از تغییرات عمده نحوه حضور زنان در مراکز علمی و بازار کار بوده است. زنان با تحصیلات بالا و مهارت‌های کافی در کسب‌وکار باید با مردانی به رقابت بپردازند که قرن‌ها است تمرین حضور در تجارت داشته‌اند و همین است که وقتی پای زنان به میان می‌آید سرعت تغییر انگار کمتر از سایر حوزه‌ها است. با تمام دستاوردهای بشر در حوزه حقوق زنان، هنوز و همچنان قوانین نانوشته بسیاری هستند که آنها را در عرصه‌های مدیریت و رهبری در رده‌های بالا دور نگه می‌دارند اما جدای از این معادلات و قوانین نانوشته یکی از مسائل پیش روی زنان در جهان تجارت و صنعت و کسب‌وکار نگاه آنها به خودشان است. برای زنانی که مانند مردان قرن‌ها تمرین و اعتماد به نفس را پشت سر نگذاشته‌اند زمان آن رسیده است که به ضعف‌ها و توانایی‌های خود آگاه شوند و با تمرین مداوم، بخشی از آن عقب ماندن تاریخی‌شان را در این حوزه جبران کنند. دکتر الن کیتلین بایرن، که موسس شرکتی در حوزه مشاوره در مورد مدیریت و رهبری کسب‌وکار است در مقاله‌ای چند نکته را در مورد عوامل موثر در کسب وجهه مدیریتی زنان نوشته است و به زنان توصیه‌هایی کرده است که می‌توانید ترجمه‌اش را در این بخش بخوانید. راهنمایی‌های او حاصل تجربه او در مشاوره و مطالعه رفتار مدیران زن و حل مشکلات مراجعانی است که برای به دست آوردن جایگاه بهتر کاری با او مشورت کرده‌اند.
 
برخی از زن‌ها هستند که وقتی وارد مکانی می‌شوند همراه با حضورشان پیامی را منتقل می‌کنند و چشم‌ همه به دهان آنهاست تا ببینند که چه می‌گویند. این دسته از زنان جایگاه بلندی دارند حتی اگر خودشان قدکوتاه باشند. اینها کسانی هستند که وقتی صحبت می‌کنند چاره‌ای جز احترام و توجه ندارید و این نه به خاطر تن صدایشان بلکه به خاطر اعتمادبه نفس و انرژی آنها است. چنین زنی یک صفت بارز دارد، صفتی که از آن با عنوان «جوهر رهبری» نام برده می‌شود. این صفت مهم یکی از گم‌شده‌های زنانی است که تلاش می‌کنند تا جایگاه خود را ارتقا دهند. ما از 25 زن مدیر تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم که 65 درصد آنها به شدت مایل‌اند که توان خود را برای کسب جوهر مدیریت بالا ببرند و مهارت‌های لازم را بیاموزند. چرا؟ چون می‌دانند که کسب این مهارت‌ها و رسیدن به این مرحله به آنها کمک می‌کند تا احترامی را که لایقش هستند به دست آورند.
 
گزارش‌های بسیاری نشان می‌دهند که زنان سانتی‌متر به سانتی‌متر در حال پیشبرد راه و نزدیک کردن خود به موقعیت‌های بالای مدیریتی هستند اما این حرکت بسیار آهسته است. در امریکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فهرستی وجود دارد با نام S&P 500 . این فهرست شامل نام 500 شرکتی است که سهام آنها بالاترین ارزش را در بازار بورس این کشور دارد. زنان تنها 5.2 درصد از موقعیت‌های مدیرعاملی را در این فهرست بر عهده دارند و تنها 26.5 درصد این جایگاه‌های مدیریتی آنها به عنوان موقعیت‌های مهم مدیریتی شناسایی شده است.
 
وقتی صحبت از کسب مهارت‌های حیاتی مدیریتی است شما به عنوان یک زن چطور می‌توانید بهبود و رشد جایگاه خود را تسریع کنید و به عنوان یک رهبر شناخته شوید؟ جواب این سوال کسب تحصیلات بیشتر نیست. همین حالا همه می‌دانیم که زنان در رشته‌های مختلف دانشگاهی از مردان پیشی گرفته‌اند. پاسخ این سوال در کار بیشتر هم نیست، خیلی‌ها قبول دارند که زنان اخلاق حرفه‌ای محکمی دارند و تقریبا در هر زمینه‌ای که کار می‌کنند این اخلاق حرفه‌ای همراه آنها است.
 
اما شما به عنوان یک زن ممکن است جنم مدیریتی نداشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهند که زنان باید سه نکته مهم را در خود تقویت کنند تا در این فضای رقابتی بختی برای مدیریت داشته باشند.
 
 اعتماد به نفس
 
تمامی مراجعان ما با مشکل اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند، هم زنان و هم مردان. با این وجود این زنان هستند که با خودشان می‌گویند: «به اندازه کافی خوب نبودم.» در حالی که مردان اغلب شکست را به گردن عوامل بیرونی و نامربوط به خودشان می‌اندازند.
 
اعتماد به نفس مسئله‌ای اساسی است که به صورت جدی موضوع جنم مدیریت و رهبری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس باید از خودتان بپرسید که برای بالا رفتن اعتماد به نفستان چه می‌کنید؟
 
    باید در مورد اینکه چطور اعتماد به نفس کم مخل کارتان می‌شود و اینکه دیگران شما را چگونه ارزیابی می‌کنند به آگاهی برسید. خودآگاهی یک قابلیت بسیار اساسی است. از اینکه از دیگران بپرسید در محل کار چطور ظاهر می‌شوید و در مورد شما چه فکر می‌کنند هراس نداشته باشید. اینگونه می‌توانید تخمین بزنید که دیگران چه واکنشی به حضور شما دارند.
    فهرستی از آنچه حس می‌کنید و در فکرتان می‌گذرد تهیه کنید. با آن احساس ناجوری که مدام در ذهنتان از شما انتقاد می‌کند که «دوباره گند زدم!» و اعتماد به نفس‌تان را فلج می‌کند آگاهانه روبه‌رو شوید و به جایش از فکرهای مثبت‌تری استفاده کنید. به خودتان بگویید: «این یک موقعیت عالی برای درس گرفتن بود.» و بعد احساس منفی‌تان را کنار بگذارید.
    اعتماد به نفس خودتان را با پیروزی‌های کوچک بالا ببرید. این موفقیت‌های کوچک در ضمن به اعتبار و بهتر شدن سابقه کاری‌تان هم کمک می‌کنند. هرچه بیشتر به این موضوع آگاه شوید که دست به خودتخریبی می‌زنید می‌توانید قدم‌های بزرگ‌تری بردارید حتی اگر لازم باشد که اول ادای اعتماد به نفس داشتن را دربیاورید، آن‌قدر این نقش را بازی کنید تا تبدیل به واقعیت شما شود.
 
  صدای منحصر به فرد خودتان را داشته باشید
 
به عنوان زن هیچ لازم نیست که شبیه مردان باشیم و مانند آنها حرف بزنیم. باید صدای یگانه خودمان را داشته باشیم و نقطه نظرات خودمان را.
 
    برخی از زنان با تن صدایی حرف می‌زنند و رفتاری دارند که قدرت پیغامی را که می‌خواهند بفرستند کم می‌کند. این دسته از زنان با صدای بسیار زیر و کودکانه‌ای حرف می‌زنند که آنها را بی‌تجربه نشان می‌دهد. یکی از مراجعان ما زن 36 ساله بسیار باقابلیت و توانایی بود که شبیه دخترهای 15 ساله صحبت می‌کرد و البته اصلا به این موضوع آگاه نبود که این امر چطور بر روی اعتبار او اثر منفی می‌گذارد. صدایتان را ضبط کنید و از نحوه ارائه‌تان فیلم بگیرید و بعد ببینید که در برابر مخاطبانتان چطور ظاهر می‌شوید.
    مراقب نحوه حرف زدنتان باشید. از شر جمله‌هایی مانند «خیلی متاسفم که...» خلاص شوید. دقت کنید که چند بار معذرت‌خواهی کرده‌اید و از خودتان بپرسید که آیا این عذرخواهی واقعا لازم بوده است یا اینکه تبدیل به عادتی شده است که باید آن را کنار بگذارید.
    وقتی در حال صحبت کردن هستید میزان شک و تردید را در کلامتان به حداقل برسانید. به جای اینکه بگویید: «شاید بهتر باشد این راه را امتحان کنیم.» بگویید: «من این راه را پیشهاد می‌کنم.» بعد خواهید دید که کلامتان تاثیر بیشتری خواهد داشت.
    تمرین کنید، تمرین کنید و باز هم تمرین کنید. قرار نیست این تمرین‌ها در ذهنتان باشد آنها را با صدای بلند اجرا کنید. جلوی آینه تمرین کنید و از آدم‌هایی که بهشان اعتماد دارید بخواهید در مورد طرز صحبت کردنتان نظر بدهند. مطمئن باشید از تغییری که در شما به وجود می‌آورد متعجب خواهید شد.
 
 حضور فیزیکی
 
این مورد یعنی شما چگونه بر خودتان مسلط می‌شوید و در مورد خودتان چه احساسی دارید. زنان به لحاظ اجتماعی جوری بار آمده‌اند که بتوانند در اجتماع حاضر شوند و از نظر سایرین مقبول باشند. حالا زمان تغییر این بایدها رسیده است. آن زن قدکوتاهی که می‌تواند رهبری خود را در جمع نشان دهد کسی است که با خودش راحت است و به کاری که می‌کند و شخصیتی که دارد افتخار می‌کند.
 
    زمانی که ایستاده‌اید متوجه حالت بدنتان باشید. شانه‌هایتان را صاف نگه دارید و سرتان را بالا بگیرید. فرض کنید که بالای سرتان به سمت آسمان کشیده می‌شود و ستون فقراتتان را صاف و مستقیم نگه می‌دارد.
    موقع نشستن فضای مورد نیازتان را اشغال کنید. اگر شما را سر میزی دعوت کرده‌اند یعنی که شما متعلق به آنجا هستید و در جای درستی قرار دارید. خودتان را جمع نکنید و با شانه‌های افتاده و دست‌وپای معذب آنجا ننشینید. هردو پایتان را روی زمین بگذارید و راحت بنشینید. این کار به شما اجازه می‌دهد که راحت‌تر نفس بکشید و وقتی حرف می‌زنید در نظر مخاطب اعتماد به نفس بیشتری دارید.
    مستقیم به چشمان مخاطبتان نگاه کنید تا نشان دهید که از خودتان اطمینان دارید./ آینده نگر