پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۰۷۳۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۴
منطقه‌بندی، راه نجات کشور در توسعه متوازن است
»

پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه‌ای منطقه ای

ایستانیوز:کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه می گوید باید برای هر استان یک ماموریت مشخص و بر اساس پتانسیل ها و سازگاری با فضای کسب و کار منطقه، برایشان پروژه ای تعریف کنیم که با استان های منطقه همپوشانی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اولین نشست روسای اتاق های بازرگانی منطقه چهار کشور، با حضور رئیس اتاق ایران و روسای اتاق‌های آبادان، خرمشهر، اهواز، ایلام، همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در اتاق کرمانشاه برگزار شد.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در این نشست گفت: بخش دولتی که تا چندی پیش راهبرد اساسی اقتصاد کشور را پیش برده است امروز در بخش های مختلف اقتصادی با مشکل روبه رو شده و اکنون بهترین زمان برای بخش خصوصی است که ظرفیت‌هایش را نشان دهد. در این شرایط هیچ مقام دولتی هیچگونه توضیحی به مردم نمی‌دهد.
 
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه بخش خصوصی موفق نخواهد بود مگر اینکه بخش های ذینفع را به مسئله حساس کندو کاشفی گفت: حدود 2 ماه پیش در اتاق ایران تصمیم به تشکیل یک کمیته ارزی گرفته شد و پیشنهاداتی نیز به دولت ارائه شد که الان می بینیم دولت جز آن پیشنهادات، هیچ طرح عملیاتی در مشکلات ارزی اجرا نکرده است.
 
کاشفی در خصوص طرح منطقه بندی کشور پیشنهاد داد: برای هر استان یک ماموریت مشخص کنیم و به هر استان بر اساس پتانسیل ها و سازگاری با فضای کسب و کار منطقه، پروژه ای تعریف کنیم که با استان های منطقه همپوشانی داشته باشد. هم صدایی و هم گرایی اتاق های هر منطقه قطعا تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد.
 
پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه‌ای منطقه ای
 
رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: توسعه منطقه‌ای و منطقه بندی کشور یک کار مبنایی، استراتژیک و کلان است و نباید انتظار داشت در کوتاه مدت مشکلات اساسی حل شود. ما در کشور به دنبال یک تغییر روش هستیم که بر دولت اثر داشته باشد؛ یک رویه اساسی که اتاق های بازرگانی محور آن هستند و می توانند ظرفیت‌های خود را به خوبی نشان دهند.
 
غلامحسین شافعی افزود: ما به دنبال تدوین یک برنامه و چشم انداز برای طرح منطقه بندی هستیم و ساختارهای کلی این طرح تهیه شده و قرار است یک دبیرخانه مرکزی در اتاق ایران، یک دبیرخانه منطقه ای و یک رابط دبیرخانه در هر اتاق تعیین شود.
 
شافعی ادامه داد: مذاکراتی برای تاسیس صندوق توسعه منطقه ای با حضور دولت صورت گرفته که به دنبال جذب سرمایه های خرد برای کارهای بزرگ است.
 
رئیس اتاق ایران گفت: مطالعاتی برای تشکیل هلدینگ صنعتی، صادراتی و انجام مگاپروژه‌ها به صورت خوشه ای انجام شده که بعد از تکمیل طرح به اتاق های منطقه اعلام خواهد شد. با همکاری و اعتقاد به اینکه طرح منطقه بندی راه نجات برای توسعه متوازن کشور خواهد بود، میتوانیم توسعه کشور را ببینیم.
 
اتاق‌های منطقه، طرح های اقتصادی و توسعه ای را به مجمع نمایندگان ارائه کنند
 
در ادامه این نشست عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه گفت: انتظار می رود اتاق های منطقه، طرح های اقتصادی و توسعه ای را در قالب پیش نویس به مجمع نمایندگان ارائه کنند تا راهی مجلس شود. به طور مثال مشوق های صادراتی خاص هر منطقه، معافیت های مالیاتی و تسهیلات مقررات به صورت طرح های توجیهی وارد مجلس شود و قوانینی برای هر منطقه وضع شود.
 
سید جواد حسینی کیا افزود: ضرورت ایجاد یک نمایشگاه دائمی در عراق و یا کشورهای آسیایی که بتواند ظرفیت های مراوده منطقه 4 را باز کند، احساس می شود. هر منطقه بر اساس نیاز خود باید سامانه ای بین المللی راه اندازی کند که پل ارتباطی دو سویه منطقه با جهان باشد.
 
سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق لرستان نیز گفت: هدف ما در این نشست این است که مجموعه ای از اتاق ها که هر کدام به تنهایی ظرفیت ها و پتانسل های خاص خود را دارد دور هم جمع شوند و به صورت واحد عمل کنند. باید با یکصدایی و همکاری اتاق های منطقه بتوانیم باعث هم افزایی و رشد بخش خصوصی در کشور شویم.
 
فروتن، رئیس اتاق ایلام گفت: این طرح بسیار ارزشمند بوده و با خروجی های مناسب قطعا ماندگار خواهد بود. باید استانهای منطقه چهار ظرفیت های خود را شناسایی و معرفی کرده و با همدلی دولت و بخش خصوصی به توسعه مطلوب دست پیدا کنیم.
 
در ادامه مهدی نیا، عضو هیات رئیسه اتاق اراک گفت: خوشحالیم که اختیاراتی به بخش خصوصی داده شده و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم. باید یک بانک اطلاعاتی دقیق و قوی تشکیل و توانمندیها و ظرفیت های 6 استان را بررسی و سپس کار کارشناسی انجام دهیم.
 
شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز گفت: پتانسیل های قوی در منطقه چهار کشور وجود دارد. نفت و صنایع پایین دستی، تولید انواع فولاد، مناطق آزاد و تجاری از این دست هستند که با همگرایی و استفاده از این ظرفیت ها میتوانیم منطقه را رونق دهیم و تشکیل یک کارگروه صادراتی بسیار ضروری است. باید با اتحاد و همفکری در جذب سرمایه گذار برای این منطقه کوشا باشیم.
 
توسطی، رئیس اتاق اراک گفت: تشکیل یک کارگروه منطقه ای و کمیته های تخصصی در حوزه های برگزاری نمایشگاه و آموزش ضروری است. باید از تجارب مناطق موفق بهره گرفت و به صورت لایحه و یا قانون از آن استفاده کرد. همچنین باید به نقش مدیران دولتی و استاندارن توجه ویژه ای داشت.