پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۴۰۰۶۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳
بررسی وضعیت بازار خودروهای هیبریدی
»

تعرفه خودروهای هیبریدی اصلاح شد، قیمت ها نه

ایستانیوز:۲۴ فروردین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه جدید دولت برای تعرفه خودروهای هیبریدی، گفت: مصوبه قبلی دولت که فاصله تعرفه خودروهای هیبریدی مختلف را کم کرده و شرایطی را فراهم کرده بود که شاید اشتیاق برای ورود خودروهای هیبریدی کم شده بود تغییر یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،باوجود اینکه حدود 10 روز از ابلاغ مصوبه دولت در ارتباط با کاهش تعرفه واردات خودروهای هیریدی از سوی وزات صنعت، معدن و تجارت می گذرد اما این نکته هنوز هیچ تغییری در بازار این خودروها نداشته است و در قیمت ها تغییری ایجاد نشده است. بررسی های سایت خبری اتاق تهران نشان می دهد که بسیاری از فروشندگان خودورها اعلام می کنند که ثبت سفارش های آن ها برای دوره های پیش از این است و آن ها با تعرفه بالا این خودروها را وارد کرده اند و حاضر به کاهش قیمت آن ها نیستند. از طرف دیگر در حال حاضر بازار خودرو در کشور به نوعی قفل شده است و خرید و فروش چندانی در آن دیده نمی شود زیرا خریداران به دنبال مصوبه دولت در تک نرخی کردن نرخ دلار روی عدد 4200 تومان در انتظار کاهش قیمت ها هستند و از طرف دیگر فروشندگان و نمایندگی های شرکت های واردکننده هم اعلام می کنند که با دلار و تعرفه های وارداتی بالا خودروها را وارد کرده اند و حالا حاضر نیستند که خودروها را با کاهش قیمت به فروش برسانند. این تقابل در عمل به نوعی این روزها بازار خودرو و مشتریان آن را با بلاتکلیفی و سردرگمی رو به رو کرده است.
 
از سوی دیگر بعد از مصوبه و اعلام دستورالعمل دولت در ارتباط با تک نرخی شدن قیمت دلار روی عدد 4200 تومان و اعلام محدودیت های ارزی امکان ثبت سفارش های جدید برای واردات کالاها از جمله خودرو فعلا متوقف شده است تا دولت زیرساخت های مناسب برای ثبت سفارش ها و تخصیص ارز را فراهم کند؛ نکته ای که باعث شده هیچ واردات جدیدی صورت نگیرد. همچنین از سوی برخی از کارشناسان خودرویی این نگرانی ابراز می شود که دولت در زمان تخصیص ارز باتوجه به اینکه واردات خودرو جزو نیازها اساسی محسوب نمی شود، همچون گذشته اجازه واردات و تخصیص ارز مورد نیاز را ندهد و این موضوع بار دیگر به افزایش قیمت ها دامن بزند. البته تاکنون مردان اقتصادی دولت و حتی معاون اول رئیس جمهور در توضیحاتشان درباره سیاست های ارزی دولت اعلام کرده اند که مردم نباید نگران تامین ارز و دلار باشند و دولت ارز مورد نیاز را تامین خواهد کرد.
 
از انتقاد نسبت به تعرفه های خودروهای هیبریدی تا اصلاح
 
24 فروردین محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه جدید دولت برای تعرفه خودروهای هیبریدی، گفت: مصوبه قبلی دولت که فاصله تعرفه خودروهای هیبریدی مختلف را کم کرده و شرایطی را فراهم کرده بود که شاید اشتیاق برای ورود خودروهای هیبریدی کم شده بود تغییر یافت. این مصوبه بدین منظور تصویب شد که خودروهای هیبریدی تولید شده به صورت سه نوع موازی، سری و سری موازی را مورد حمایت قرار دهیم. تعرفه بهترین نوع آن عینا شبیه خودروهای برقی شده و مابقی با نرخ سود تعرفه ترجیحی نسبت به خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می کنند امکان ورود پیدا می کنند که این مصوبه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است. بعد از این اظهار وزیر گمرک هم از ابلاغ شرایط جدید واردات خودروهای هیبردی خبر داد، اقدامی که در اصل عقب نشینی دولت از مقرراتی بود که در دی ماه تصویب کرده بود و با واکنش منفی بسیاری از کارشناسان و مردم رو به رو شد. در دی ماه سال گذشته همزمان با اعلام دستورالعمل واردات خودروهای سواری تعرفه هیبریدها نیز در کنار مقررات ورود خودروهای بنزینی دستخوش تغییر و تحولاتی شد؛ به طوری که تعرفه واردات این خودروها با رشدی فزاینده از 4 به 15 تا 100 درصد بنا بر حجم موتور و میزان مصرف سوخت فسیلی افزایش یافت. این اقدام دولت در شرایطی اتفاق افتاده بود که بسیاری از کلان شهرهای کشور در حال حاضر درگیر آلودگی شدید هوا هستند و در عمل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی که آلودگی بسیار کمتری دارند به نوعی حمایت دولت از خودروهایی محسوب می شد که آلودگی تولید می کردند.  در روزهای ابتدایی بهمن ماه حسن روحانی رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی وقتی با این سوال مواجه شد که چرا دولت تعرفه های خودروهای هیبریدی را افزایش داده است، گفت:« بر اساس گزارشی که در دولت به او داده‌اند، خودروهایی که تعرفه آنها گران شده، خودروهای هیبریدی نیستند، اینها همان خودروهای معمولی هستند که به اسم هیبریدی وارد کشور می‌شوند و اگر خودروی هیبریدی واقعی وارد کشور شود، دولت کمک خواهد کرد!» این جمله رئیس جمهور بازتاب های گسترده ای داشت و این سوال را در ذهن بسیاری از کارشناسان مطرح کرد که چکسانی درباره خودروهای هیبریدی که مصرف سوخت بسیار پایین تری دارند به او اطلاعات اشتباه داده است؟
 
حالا با گذشت چندماه از این وضع تعرفه ها درباره خودروهای هیبریدی و در نهایت اصلاح و کاهش تعرفه ها از سوی دولت اما سوال اصلی خریداران این است که چه زمانی قیمت ها کاهش خواهد یافت تا متقاضیان بتوانند خرید داشته باشند؟ سوالی که به نظر می رسد فعلا کسی برای آن پاسخی ندارد.