پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۴۰۰۶۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳
مکزیک به دنبال کاهش وابستگی به نفتا و ایالات متحده است
»

مکزیک و اتحادیه اروپا قرارداد جدید تجاری امضا کردند

ایستانیوز: اتحادیه اروپا و مکزیک به یک قرارداد تجاری رسیده اند که در آن عملا تعرفه ها حذف می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به گفته کمیسیون اروپا، این معامله بزرگ، فرایند ها و تعرفه ها را تقریبا برای همه کالاها بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مکزیک را از بین می برد.
 
مکزیک و اروپا می گویند که سال گذشته، قرارداد تجاری امضا شده سال 2000 را به روز رسانی کرده اند. همان طور که ایالات متحده تهدید کرده با تعرفه ها به واردات از مکزیک ضربه می زند و از نفتا خارج می شود.
 
به نظر می رسد که مقامات این دو کشور خواسته اند کنایه ای هم به سیاست های دونالد ترامپ بزنند. چرا که در بیانیه آنها آمده است که این قرارداد به عنوان تجارت «آزاد» و «مبتنی بر قواعد» منعقد شده است.
 
ژان کلود جانکر، رییس کمیسیون اروپا می گوید: مکزیک و اتحادیه اروپا با هم کار می کنند و این برای دو طرف سودمند است.
 
این معامله می تواند امکانی فراهم کند که مکزیک وابستگی خود به تجارت با ایالات متحده را کم کند.
 
به گفته اتاق بازرگانی ایالات متحده، تقریبا 14 میلیون شغل امریکایی هنوز به تجارت با کانادا و مکزیک وابسته است. تنها چند شرکت خودرویی تولیدات خود را از مکزیک به ایالات متحده منتقل کرده اند. به غیر از این موارد، در صحنه تجارت تغییرات خاصی رخ نداده است. اگر ترامپ از نفتا خارج شود، باعث عصبانیت حزب جمهوری خواه کنگره و شرکت های امریکایی می شود. چرا که هر دوی آنها به ترامپ فشار می آورند که در این توافق باقی بماند. میلیون ها شغل در ایالات تگزاس و آریزونا به شدت به تجارت آزاد وابسته است. ترامپ همچنین می تواند باعث وحشت در بازارهای مالی شود، چرا که سرمایه گذاران عدم اطمینان و جنگ های تجاری را دوست ندارند.
 
علاوه بر این کانادا بیش از هر کشور دیگری از امریکا کالاها و خدمات می‌خرد: 233 میلیارد دلار در سال گذشته. مکزیک هم بافاصله نه‌چندان دور پشت سر کانادا قرار دارد با رقم 262 میلیارد دلار. آن‌ها باهم، به‌طور قابل‌توجهی از امریکا واردات انجام می‌دهند که بیش از مجموعه 28 کشور در اتحادیه اروپا است (503 میلیارد دلار). کانادا و مکزیک باهم مقدار زیادی خودروی امریکایی، ماشین‌آلات و مواد غذایی امریکایی می‌خرند. آن‌ها همچنین کالاهایی مشابهی را در امریکا به فروش می‌رسانند.
 
مقامات همچنین می گویند این قراردادها مسیر را برای شرکت های اتحادیه اروپا و مکزیک برای پیشنهاد قراردادهای دولتی خارج از کشور باز می کند. همچنین نیروی کار، ایمنی و محیط زیست و استانداردهای ایمنی هم مشخص می شود.