پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۳۳۰۳۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲
بانک ها به سمت پیاده سازی بانکداری باز حرکت کنند
»

انتظارات مردم از شبکه بانکی

ایستانیوز:یک مقام مسئول با تاکید بر ضرورت حرکت بانکها به سمت پیاده‌سازی بانکداری باز، گفت: بانک‌ها باید از کانال‌های مختلف، خود را به مشتریانشان برسانند که متاسفانه در حال حاضر، اینگونه نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیدابوطالب نجفی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با اشاره به فشاری که به بانک ها وارد آمده گفت: با توجه به تحول گرایی که در حال حاضر وارد صنعت پرداخت و نظام بانکی شده و فشارهایی که از سمت فناوران مالی یا فین تک ها آمده بانک ها باید به سمت پیاده سازی بانکداری باز حرکت کنند تا فین تک ها هم بتوانند سرویس های بانکی را ترکیب کرده و به مشتریان ارائه دهند.
 
وی افزود: از طرف دیگر بانک ها باید با مقررات جدیدی که اتحادیه اروپا برای بانکهای اروپایی و همچنین مقررات جدید بانک مرکزی ایران خودشان را تطبیق دهند.
 
نجفی، با اشاره به اینکه مشتریان جدید بانکی از نسلی هستند که در فضای دیجیتال متولد شده اند و از سویی دنیای دیجیتال نیز دستمایه تغییر و تحول شده است توضیح داد: همین موضوع موجب شده به موسسات مالی فشار وارد شود و از طرفی آن ها باید خود را با این  تغییرات  تطبیق دهند،  مشتریان نیز انتظار دارند  بانک ها بتوانند از این کانال، سرویس های خودشان رابه آنها برسانند.
 
بانک ها با داده هایی که در اختیار دارند باید رفتار مشتری را تحلیل کنند
 
نجفی در عین حال بیان کرد: بانک ها باید با داده هایی که در اختیار دارند تحلیل رفتار مشتری داشته باشند که با تحلیل این داده ها بتوانند به مشتریان خودشان سرویس ها، پیشنهادات یا بسته های جدید ارائه دهند.
 
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات مهم آن است که بانک ها باید سرویس های  خودشان را با  سرویس های غیربانکی ترکیب کرده و مشتریان را به آن سمت و سو سوق و به آن ها سرویس دهند که مسیر واقعا دشوار و پیچیده ای است، البته انتظار می رود در بعضی مواقع مقررات تغییر کرده یا ظرفیت سازی در بانک ها به وجود آید و یا بودجه های لازم کنار گذاشته شود.
 
وی اضافه کرد: همه این موارد در کنار سایر اتفاقات مثل ارزهای رمزی یا اینترنت اشیا  می تواند سبب شود بانک ها با اختلال یا تحول مضاعف مواجه شوند و اگر بانک ها خودشان را با تحولات همراه نکنند ممکن است از عرصه بانکی خارج شوند و دیگران از صنایعی مثل گوگل جای آنها را بگیرند.
 
انتظارات مردم از شبکه بانکی
 
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به انتظارات مردم از شبکه بانکی گفت: بخشی به بازار داخلی بانکی ما برمی گردد و انتظاراتی که جامعه از بانکداری ما دارد که این انتظارات خیلی پیچیده و دشوار نیست ولی متاسفانه در شبکه بانکی ما این انتظارات برآورده نمی شود؛مردم در مقاطع حساس زندگی انتظار مساعدت از بانک دارند و باید بانک ها به سراغ مردم بروند نه اینکه مردم جلوی بانک ها صف بکشند.
 
 نجفی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ۶۸درصد مردم دنیا تراکنش های مالی خود را از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند گفت: امروزه فشار تحول بر بانک ها از سوی بازیگران مختلف مشاهده می‌شود که این تهدیدها وضعیت بازار بانکی را با چالش هایی روبرو ساخته است .
 
وی با بیان اینکه بانکهای دنیا از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتری های خود بسته های خاصی را در نظر می گیرد، ابراز کرد: اروپا در زمینه مشتری مداری بر اساس سوابق و داده هایی که از مشتری خود دارد به نحوه خرید و تراکنش های بانکی مشتریان خود دسترسی داشته و بر همین اساس تخفیفاتی را به آنها ارائه می کند زیرا دنبال ارائه سرویس های جدید و درآمد بیشتر و نهایتا کاهش هزینه های خود هستند.
 
اگر مراقبت های لازم انجام نشود با انقراض بانکها روبرو خواهیم شد
 
نجفی با تاکید بر اینکه ما با تکامل فناوری مواجه نیستیم بلکه با انقلاب فناوری روبرو هستیم، افزود: اگر مراقبت های لازم انجام نشود با انقراض بانکها روبرو خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه ایجاد تغییر در این زمینه نیز با مقاومت روبرو می شود، تاکید کرد: با گذشت ۲ سال از برجام انتظار داشتیم وضعیت بانکی کشورمان با دنیا حل شود که البته در بخش سوئیفت این مشکلات تا حدی برطرف شده اما با انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا روند ادامه کار با سختی هایی روبرو شده است که البته امیدواریم بهبود یابد؛ همچنین  بانک مرکزی نقشه راهی را در این زمینه طراحی کرده که امیدواریم در این راستا به بانکداری نوین و دیجیتال دست پیدا کنیم