پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۲۴۷۴۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۸
هافیتگتون پست نوشت:
»

یورو راه ورود به بازار سرمایه ایران

ایستانیوز:یوجو با ارائه مقاله ای در هافینگتون پست، بازار سرمایه ایران را یکی از بازارهای جذاب منطقه معرفی کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازاهای مالی(ایستانیوز)، وی در این مقاله نوشته: هفته های گذشته در همایشی با موضوع بازار سرمایه که با تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در جزیره کیش برپا شده بود دعوت شدم. جزیره کیش یکی از جزایر بسیار دیدنی و لوکس در ایران است. فاصله نخستین شهر تا این جزیره 19 کیلومتر است. با نگاهی به میزان ساخت و سازها در این جزیره لوکس، می توان این طور بیان داشت که جزیره کیش با آسمان خراش ها، درخت های نخل، مکان های تفریحی و سواحل جذاب، میامی دیگر باشد.
 
یکی از مهم ترین فاکتورهای همایش بازار سرمایه ایران حضور مقامات رسمی از کشورهای هند،اندونزی، آلمان انگلستان و موسسات بلژیکی بود.
 
در این میان، سفرای ترکیه و کره جنوبی نیز در این کنفرانس به معرفی کشور خود و موقعیت های اقتصادی آن پرداختند.
 
گشایش درب های بازار سرمایه ایران به سوی دنیا
 
کشف دوباره ایران بسیار لذت بخش بود. آلمان و به خصوص ایالت باواریا، کاملا مصرانه از بانک های ایرانی درخواست کردند تا شعبات مختلفی را در مونیخ تاسیس کنند و در این میان چهار بانک نیز مجوزهای لازم را برای تاسیس شعب خود، دریافت کرده و در انتظار مراحل بعدی تاسیس شعبه هستند. بانک ایرانی - اروپایی در هامبورگ نیز درحال تکمیل مراحل تاسیس یک بانک ایرانی در قلب منطقه یورو است.
 
صندوق اولما دماوند که در جزیره کیمن (جنوب کوبا، شمال غرب جامائیکا، مستعمره بریتانیا) تاسیس شده است به صورت فعال در حال معامله است و به سهامداران و سرمایه گذاران خود امکان سرمایه گذاری غیر مستقیم در سهام شرکت های ایرانی را نیز داده است. این صندوق برای تمامی سرمایه گذاران در دنیا قابلیت دسترسی دارد اما دسترسی مستقیم به سهام شرکت های ایرانی هنوز برای این صندوق ناممکن است.
 
راه حل یورو
 
در حال حاضر امکان استفاده و دسترسی به بازار سرمایه ایران و موسسات مالی در این کشور تنها از طریق یورو امکان پذیر است. روابط تجاری با ایران که بر حسب دلار آمریکا صورت بگیرد مشمول مقررات نقض تحریم های غرب علیه ایران خواهد شد. پس یورو بهترین گزینه برای معامله با ایران خواهد بود. فعالیت های مالی از طریق بانک های داخلی اروپا و بانک های غیر اروپایی که محل اقامت آنها در اروپاست بدون مشکل خواهد بود و این بانک ها می توانند تبادلات مالی و تسویه خود را با ایران به سرانجام برسانند. بخشی از تراکنش های سیستم بانکی منطقه یورو را بانک های بخش دولتی مثل بانک KFW در آلمان انجام می دهند. این بانک ها، از هر گونه سرمایه گذاری بانک های آلمانی در ایران، حمایت می کنند و OFAC یا همان دفتر کنترل سرمایه های خارجی که بخش نظارت بر نقض تحریم ها در بانک های آمریکا است به این بانک ها دسترسی ندارد. در حقیقت، به جز بنگاه های مالی اقتصادی فعال در ایالت متحده، مابقی شرکت های اقتصادی بین المللی بزرگ مایل به حضور در ایران هستند.
 
خاورمیانه همیشه تقسیم بندی شده است
 
وقتی قطر با ایران روابط دوستانه خوبی دارد کشورهای عربی روابط خود را با ایران قطع می کنند. در حالی که انتظار می رفت دوبی از لغو تحریم های علیه ایران استفاده کند نتوانست از این منفعتی نبرد.
 
اما سیاست شیخ محمد در دوبی این است که با بی طرفی در این جنگ، منافع بیشتری را عاید خود کند. دوبی یک مکان مطمئن برای مبادلات سهام و اوراق قرضه ایران بوده است چرا باید با قطر وارد جنگ شود؟ 
 
دونالد ترامپ نمی تواند این معاهده را نقض کند
 
دونالد ترامپ معاهده کشورهای 1+5 با ایران را به کنگره ارجاع داده است و به نظر نمی آید که کنگره بتواند این معاهده را لغو کند.
 
سودهای حاصل از روابط تجاری کشورهای بزرگ با ایران مثل بوئینگ، مسیر لغو معاهده را برای کنگره بسیار سخت کرده است.
 
اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ نشانه ای از عهدشکنی ایران در خصوص پیمان هسته ای نداشته باشد، دیگر امضا کنندگان این قرارداد می توانند هر گونه روابط تجاری خود را با ایران ادامه دهند.
 
واکنش عربستان سعودی
 
عربستان خود یک پیمان بین المللی را نقض کرده است و زندگی 20 میلیون یمنی را مورد تهدید قرار داده است. این رفتار سعودی می تواند ثابت کننده این فرضیه باشد که ترامپ در خصوص نقش تروریست در منطقه اشتباه کرده است. کودتایی که توسط شاهزاده جوان سعودی به تحریک داماد دونالد ترامپ، جرج کوشنر، ایجاد شد کمی نقش تروریست در منطقه خاورمیانه را جا به جا کرده است.