پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۲۴۷۲۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۷
برای اولین بار در تاریخ معاملات:
»

شاخص فرابورس از ۱۰۰۰ واحد عبور کرد

ایستانیوز:شاخص کل فرابورس با رشد بیش از ۱۱ واحدی، برای نخستین بار موفق به عبور از کانال ۱۰۰۰ واحدی شد و در نزدیکی ارتفاع ۱۰۰۸ واحدی ایستاد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با صعود امروز شاخص کل فرابورس تحت تاثیر ۷ واحدی از جانب نماد مارون و در نهایت قرارگیری در ارتفاع ۱۰۰۸ واحدی، بازدهی آیفکس از ابتدای سال به بیش از ۱۵ درصد رسید.
 
نگاهی به حجم و ارزش بازارهای فرابورس نشانگر آن است که امروز ۲۷ آبان‌ ماه، معامله‌گران افزون بر ۱۹۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال را دست به دست کرده‌اند.
 
از سوی دیگر روز جاری نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان و پالایش نفت شیراز به ترتیب با ۴.۹ و ۴.۲ درصد، بیشترین رشد قیمتی را به همراه داشتند؛ این در حالی است که نماد «قچار» از گروه قندوشکر با بیشترین افت قیمتی نسبت به سایر نمادهای فرابورسی  مواجه شد.
 
ورود «اخزا۶۱۱»
 
همچنین روز جاری وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت رقم ۹ هزار میلیون ریال اسناد خزانه اسلامی را در نماد «اخزا۶۱۱» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه کرد که هر ورقه از آن ۸۶ هزار و ۳۹۳ تومان قیمت خورد. این اوراق که دارای مدت ۱۳ ماهه بوده و در روز ۲۴ آبان‌ماه جاری در فرابورس پذیرش شده، پیش از این در تاریخ ۱۳ آبان ۹۶ انتشار یافته و در روز ۱۳ آذرماه سال ۹۷ سررسید خواهد شد.
 
مبلغ اسمی هر ورقه اخزا۶۱۱ یک میلیون ریال است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تأمین اعتبار این اسناد را متعهد شده که در تاریخ سررسید، مبلغ اسمی هر ورقه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان این اوراق واریز خواهد شد.
 
عرضه اوراق اختیار فروش تبعی ریل سیر کوثر
 
همچنین از امروز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی شرکت ریل سیر کوثر «حسیر تبعی ۹۷۰۸» با سررسید ۲۳ آبان ۱۳۹۷ که از سوی شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس انتشار یافته، آغاز شد و دوره معاملاتی این اوراق از امروز ۲۷ آبان تا روز سررسید تعیین شده است.
 
کل حجم عرضه این اوراق ۷۵ میلیون ورقه و حداقل حجم عرضه روزانه نیز ۴ میلیون ورقه است. در حالی که اوراق قابل خریداری برای اشخاص حقیقی حداکثر ۱۰۰ هزار ورقه است که حداقل اوراق قابل خرید برای اشخاص حقوقی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه و حداکثر ۵ میلیون ورقه در نظر گرفته شده است. البته در صورت موافقت عرضه‌کننده، خرید بیش از ۵ میلیون ورقه برای اشخاص حقوقی نیز مانعی ندارد.
 
کدهای مجاز خرید اوراق اختیار فروش تبعی
 
گفتنی است، خرید اوراق اختیار فروش تبعی برای همه کدهای معاملاتی موجود در سامانه اعم از حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها مطابق با سقف و شرایط اعلامی مجاز است. هرچند که نباید فراموش کرد این اوراق، معاملات ثانویه ندارد و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند. بدین ترتیب نخستین روز کاری هفته آخر آبان‌ماه در حالی پایان یافت که شاخص کل فرابورس با ثبت صعودی تاریخی، چهار رقمی شد.