پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۲۴۲۸۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۱
»

چه بازنشستگانی از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند؟

ایستانیوز:طبق اعلام رییس سازمان بازرسی کل کشور قرار است قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اداری و اجرایی از ۲۰ آبان ماه امسال عملیاتی شود. این قانون دوم آبان ماه توسط رییس جمهور برای اجرا به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان پس از اولتیماتوم قاضی سراج اهمیت دو چندانی پیدا کرده و همه افراد بازنشسته شاغل در دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی موظف بودند تا ۲۰ آبان ماه پست خود را ترک کنند.
 
مجازات متخلفان چیست؟
 
هرکس از این قانون تخلف کرده و بازنشسته ای را استخدام کند و یا بازنشسته ای که در دستگاهی استخدام شده و حقوق دریافت کند متخلف محسوب می شود. به طوری که در تبصره ۳ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان آمده است، "پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است". حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولت بسیار سنگین بوده و علاوه بر جزای نقدی، زندان و تعلیق از پست دولتی را برای مدیران به همراه خواهد داشت.
 
چه کسانی از شمول این قانون مستثنی شده اند؟
 
هر قانونی مستثنیاتی دارد. قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان هم از این امر مستثنی نیست! در تبصره ۱ این قانون به روشنی موارد استثنا ذکر شده است:
 
"مقامات مذکور در ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می باشند"
 
نکته مهم این بند در دو مورد است:
 
۱- با استفساریه ای که رئیس جمهور هفته گذشته ابلاغ کرد، استثنای قانون برای مقامات موضوع ماده ۷۱ (وزرا و معاونین وزیر و ...) به آن پست مربوط است و نه به فرد. بعبارت دیگر یک فرد بازنشسته می تواند وزیر شود ولی وزیری که بازنشسته شده نمی تواند در پستی که مقامات ماده ۷۱ محسوب نمی شود مشغول بکار باشد.
 
۲- در متن مستثنیات آمده است: "ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر"
 
تکلیف فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر مشخص است. اما نکته کنکوری وجود واژه "ایثارگران" است‌! تنها جایی که ایثارگر تعریف شده آیین نامه قانون "جامع خدمت رسانی به ایثارگران" است. در آن آیین نامه ایثارگر به افرادی اطلاق می شود که "۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه بصورت متناوب در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند".
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،بنابراین علاوه بر موارد ذکر شده و شفاف این قانون افرادی که سابقه رزمندگی در جنگ ایران و عراق به مدت بیش از ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب دارند نیز از جمله استثناهای این قانون هستند و در صورت بازنشست بودن می توانند به خدمت در دولت ادامه دهند.