پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۰۲۸۴۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲
برخورد جدی با رانندگان کامیون فاقد کارت هوشمند
»

قیمت سوخت باید هر چه سریعتر واقعی شود

ایستانیوز:معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:ما به عنوان یک بخش اقتصادی معتقدیم که باید قیمت سوخت واقعی باشد تا از مشکلات حوزه حمل و نقل جلوگیری شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار های مالی (ایستانیوز)خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی داود کشاورزیان معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای جابه جایی زائران در اربعین گفت: امسال پیش بینی شده که مسافران از مرز خسروی اعزام شوند و سازمان راهداری برای افزایش گیت های بازرسی و سرویس های بهداشتی و پارکینگ اتومبیل برنامه هایی را در نظر گرفته و نیز مسیر مرز خسروی نیز به صورت کامل آسفالت شده است. همچنین شرکت های تعاونی نیز بین 9 تا 10 هزار ناوگان اتوبوس برای جابه جایی زائران در این ایام در نظر گرفته اند.
 
 کشاورزیان تصریح کرد: کارهای زیربنایی برای اربعین انجام و در این بین جاده ایلام تعریض شده و گیت های مورد نظر نیز تأمین شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه در چهارماهه سال جاری متوسط تردد ساعتی 365 وسیله در ساعت بوده که نسبت به 4 ماهه مشابه سال قبل 10.9 درصد افزایش داشته، گفت: نسبت به مدت مشابه سال 94 ،14.1 درصد افزایش تردد در سطح راه های کشور داشته ایم.
 
کشاورزیان با اشاره به اینکه سیاست این سازمان تقویت شرکت های دانش بنیان و کمک به انباشت ثروت ملی است، گفت: به نظر بنده باید از فرصت محدود زمانی و نیز اعتبارات محدود برای انجام کارهای جاری کشور استفاده کنیم و بتوانیم برای کشور ثروت ایجاد کنیم.
 
 وی اظهارداشت: منابع طبیعی و نفت ما رو به اتمام است و به دلیل افزایش مصرف داخلی امکان صادرات نخواهیم داشت، بنابراین باید در آن مقطع که نفت و منابع طبیعی وجود ندارد پیش بینی های لازم را برای تأمین نیازها انجام دهیم در این برهه شرکت های دانش بنیان می توانند در سطح بین المللی برای کشور ارز آوری کنند.
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: با نگاه به ارزآوری شرکت های دانش بنیان بنابراین توجه به این شرکت ها در اولویت سیاست های خود قرار دادیم.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای به دوربین های ثبت تخلفات جاده ای اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته دوربین های ثبت تخلفات را نصب کرده بودیم اما جریان کاهش تخلفات در بین مسافران هنوز به طور کامل جا نیفتاده بود ولی با افزایش تمرکز این دوربین ها توانستیم جریانی را بر ای کاهش تخلفات در بین مسافران راه اندازی کنیم که این اقدامات با کمک شرکت های دانش بنیان ایجاد شد.
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به دستگاه های توزین در حال حرکت نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 35دستگاه توزین فعال در کشور وجود دارد که 25 دستگاه از آنها در این دولت در مناطق مختلف نصب شده است.
 
 کشاورزیان با اشاره به اینکه شروع قرارداد متمرکز برای نصب این دستگاه درکل راه های کشور در اواخر سال گذشته به امضا رسید، افزود: این دستگاه ها توسط شرکت های دانش بنیان در حال ساخت است و با استفاده از این دستگاه ها می توانیم مانع تردد کامیون هایی که دارای بارهای غیر مجاز است شویم.
 
 وی گفت: برای تولید گاردریل ها مناقصه ای در بین تولیدکنندگان برگزار می شود و شرکتی که این گاردریل ها را با بهترین کیفیت و نیز دارای مقاومت بسیار در مقابل یخبندان داشته باشد انتخاب می شود.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای یادآور شد: تمامی تولیدکنندگان این بخش باید قبل از ورود به مناقصه گاردریل های در معرض تست قرار دهند تا قدرت، امنیت و کیفیت آنها مشخص شود.
 
 معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: تمامی تولیدکنندگان آسفالت نیز باید گواهی نامه لازم را از مرکز تحقیقات دریافت کنند و در آینده نزدیک افزایش کیفیت و استفاده از دانش فنی روز در تمامی بخش های راهداری اجباری می شود.
 
 کشاورزیان تصریح کرد: تولیدکنندگانی که محصولات آنها تنها ظاهری مناسب داشته باشد ولی از کیفیت و دانش فنی برخوردار نباشد در همان مرحله اول مناقصه کنار گذاشته می شود این تفکری است که طی 2_3 سال کذشته در سازمان راهداری نهادینه و فرهنگ سازی شده است.
 
 وی با اشاره به اینکه تمامی رانندگان کامیون باید دارای کارت هوشمند و بارنامه باشند، گفت: در گذشته برخی از رانندگان بدون داشتن کارت هوشمند و نیز با بارهای غیر مجاز در جاده ها تردد می کردند که با همکاری اداره راهنمایی و رانندگی با این رانندگان برخورد شد و در حال حاضر تردد بدون کارت هوشمند و بارنامه در تمامی جاده های غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می شود.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای با اشاره به این اینکه طبق قانون 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی برون شهری در اختیار سازمان راهداری باید گذاشته شود گفت: تا سال 93 ، 100 درصد اعتبارات پیش بینی شده به مبلغ 400 میلیارد تومان دریافت شد، اما متاسفانه در سالهای 94 و95 تنها 35 درصد (170 میلیارد تومان) از این جرایم تخصیص داده شده است که امیدواریم امسال با همکاری سازمان برنامه و بودجه 100 درصد از این اعتبارات پرداخت شود.
قیمت سوخت باید هر چه سریعتر واقعی شود
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه قیمت سوخت یکی از مهمترین چالش در حمل ونقل جاده ای است، گفت: ما به عنوان یک بخش اقتصادی معتقدیم که باید قیمت سوخت واقعی شود تا مشکلاتی که در حوزه حمل ونقل در کشور ایجاد شده ، جلوگیری شود.
 
 کشاورزیان افزود: در حال حاضر به علت پایین بودن قیمت های سوخت هیچ کدام از کامیون های فرسوده انگیزه ای برای نوسازی کامیون های خود ندارند و متعقدهستند که ما با همین کامیون می توانیم بار خود را جا به جا کنیم و اصلی ترین دلیل این موضوع همان پایین بودن قیمت سوخت است.
 
 وی در ادامه تصریح کرد: بیش ترین گله رانندگان از شرکت ها به دلیل عرضه مازاد است و مهمترین دلیل عرضه مازاد نیز همان پایین بودن قیمت سوخت است، زیرا هیچ هزینه ای بابت آلایندگی در این بخش دریافت نمی‌شود. در حال حاضر چندین هزار مینی بوس فرسوده درکشور وجود دارد که حتی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت حاضر نیستند که ناوگان خود را نوسازی کنند و تمامی این مشکلات از قیمت پایین سوخت نشأت می‌گیرد.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای با بیان اینکه به دلیل سیاستهای ضد تورمی دولت افزایش قیمت سوخت انجام نمی شود، گفت: امیدوار هستیم یک روز دولت به این نتیجه برسد که قیمت سوخت را واقعی کند و حتی اگر تورمی به این بخش وارد شود، ولی با افزایش قیمت سوخت تمامی مشکلات در بخش های مختلف برطرف می شود.
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: مقرر شده بود تا پایان برنامه پنجم قیمت سوخت در کشور به فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر قیمت گازوئیل با فوب خلیج فارس فاصله زیادی دارد ولی قیمت بنزین نزدیک شده است.
 
 کشاورزیان در مورد انتخاب وزیر راه وشهرسازی در دولت دوازدهم نیز گفت: کاندیدا شدن من برای وزیر راه و شهرسازی درحد شوخی است و گزینه پیشنهادی من آخوندی وزیر فعلی راه و شهرسازی است.
 آیین نامه راه اندازی شرکت سیر به جریان انداخته شد
 
 وی در ادامه به راه اندازی شبکه سیر همنام نیز اشاره  کرد و گفت: آیین نامه این طرح را به جریان انداخته ایم و در حال حاضر بین 25 تا 30 شرکت مادر وجود دارد و با ایجاد این شرکت امنیت، کیفیت خدمات و ارزیابی خدمات، افزایش می یابد.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای در خصوص شرکت سیر همنام نیز گفت: تمامی رانندگان اتوبوس ها در قالب قراردادی با یک شرکت به طور همزمان کار می کنند و در صورتیکه تمایلی به همکاری این شرکت نداشته باشند، می توانند به راحتی قراردادهای خود را فسخ کنند. متأسفانه ناوگان اتوبوسرانی کشور به طور همزمان با چندین شرکت همکاری می‌کند که این موضوع منجر به افزایش تصادفات جاده ای و کاهش کیفیت خدماتی شده است، بنابراین با ایجاد این شبکه می توان این مشکل بزرگ را در حوزه حمل و نقل برطرف کرد.
 افزایش کیفیت خدمات اتوبوسرانی با ایجاد یک شرکت مادر
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 2هزار و 400 میلیارد تومان مطالبات به پیمانکاران بدهکاری هستیم، گفت: طی توافقی که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، مقرر شد بخشی از این مطالبات تهاتر شود که خوشبختانه مجوز اولیه آن نیز گرفته شده است.
 
 کشاورزیان توضیح داد: در حال حاضر 340 هزار کامیون فرسوده در کشور تردد می کنند که ما باید سالانه 12 هزار کامیون را  نوسازی کنیم اما واقعیت آن است که به دلیل ناهماهنگی هایی که در فروش اقساطی انجام می شود، امکان نوسازی به این میزان وجود ندارد در حال حاضر 5 هزار قرارداد با شرکت ماموت منعقد شده اما این تعداد تحویل داده نشده است.
 افزایش 14 درصدی آزادراه های خصوصی
 
 وی به دریافت عوارض از جاده ها نیز اشاره کرد و گفت : نرخ آزادراه های خصوصی توسط وزیر راه و شهرسازی و نرخ آزادراه های دولتی توسط شورای اقتصاد تعیین می شود و در این بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هیچ دخالتی نمی کند.
 
 رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای تاکید کرد: به وزارت راه و شهرسازی و نیز شورای اقتصاد پیشنهاد داده ایم که درقیمت نرخ عوارض آزادراه های دولتی افزوده شود و بخشی از قیمت عوارض آزادراه های خصوصی کاسته شود تا میزان تردد در آزادراه های خصوصی افزایش یابد تا هم میزان سوخت کاهش یابد و هم  مسافران عوارض کمتری پرداخت کنند.
 
 معاون وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: در حال حاضر سالانه 14 درصد بر نرخ عوارض آزادراه های خصوصی افزوده می شود، ولی آخرین افزایش قیمتی که در آزادراه های دولتی انجام شد، در سال 93 بوده است.
 
 کشاورزیان در ادامه تاکید کرد: متاسفانه یکی  از مشکلاتی که آزادراه های خصوصی با آن مواجه هستند تبدیل شدن جاده های قدیم به بزرگراه های موازی این آزادراه ها است، که همین موضوع باعث شده که مسافران کمتری از این آزادراه های تردد کنند و ما درحال رایزنی هستیم تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.
 
 وی  در پایان به ایجاد مجتمع های بین راهی نیز اشاره کرد و گفت: تمامی مراحل ساخت و دریافت پروانه های مجتمع های بین راهی توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام می شود و در این بین تمامی زمینه های لازم را برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شده است.