پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۰۲۸۰۳ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲
»

الزامات و چالش‌های کارت هوشمند بیمه

*امید شهبازی/کارشناس بیمه
در خبرها آمده بود که جمعی از بزرگان صنعت بیمه در حال تدوین و تهیه راهکارها و زمینه‌سازی جهت جایگزینی اوراق شخص ثالث با کارت هوشمند الکترونیکی هستند. در این باب لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد:
در اینکه به‌روز رسانی سیستم‌های کنونی دریافت، محاسبه و پرداخت حق بیمه و همچنین پرداخت خسارات در صنعت بیمه ‌باید مورد بازبینی و در برخی موارد تصحیح قرار گیرند شکی نیست همچنین با توجه به این موضوع که خواسته یا ناخواسته تمام روند بروکراتیک موجود در این صنعت هم مثل تمام بخش‌های اقتصادی و مالی دیگر دیر یا زود در گرداب پرسرعت فناوری اطلاعات فرو خواهند رفت نیز اجتناب ناپذیر است، لیکن آیا خود صنعت بیمه و به‌خصوص شرکت بیمه ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌یی کشور و همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نهاد نظارتی دارای زیرساختار سخت‌افزاری لازم برای این امر هستند؟ به فرض تهیه، تدارک و تجهیز زیرساخت‌های سخت‌افزاری، بدنه اصلی شرکت‌های بیمه هم در سطوح خرد و کلان و هم در بخش‌های صف و ستاد تا چه میزان آمادگی پذیرش این تغییر بزرگ را دارا هستند؟ به عبارتی میزان به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند متمرکز و غیرمتمرکز هم‌اکنون در (ES) شرکت‌های بیمه در چه سطحی است و آیا امکان گزارش‌گیری از طریق سیستم‌های هوشمند در اکثر شرکت‌های بیمه موجود است؟ همچنین چه تعداد از افراد شاغل با این سیستم‌ها آشنا هستند؟ آیا این بستر برای هوشمند‌سازی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث فراهم شده؟
باتوجه به تجربه دولت در اجرای طرح کارت ملی هوشمند و تعاریفی که برای این کارت از قبیل امضای دیجیتال، تصدیق هویت، ویژگی‌های بیومتریک و... تعریف شده است، بهتر نبود امکان اینکه بتوان بیمه‌نامه شخص ثالث یا هر نوع بسته بیمه‌یی دیگر تهیه شده را روی همین کارت‌ها تعریف کرد و از ایجاد هزینه اضافی بر دوش صنعت جلوگیری نمود؟
هم‌اکنون در کشورهای همجوار مانند بحرین، عمان و امارات‌متحده‌عربی تمام اطلاعات فرد حتی گواهینامه رانندگی و اطلاعات پزشکی نیز در کارت‌های هوشمند واحد تجمیع شده و به‌راحتی قابل دسترسی هستند.
بخش عمده پرتفوی جذب شده توسط شرکت‌های بیمه از طریق شبکه‌های فروش تامین می‌شود. عملا راهکار پس از پیاده‌سازی کارت هوشمند بیمه برای جبران کسری درآمد نمایندگان و کارگزاران بیمه چیست؟ باتوجه به این امر که بیمه شخص ثالث برای تمام نمایندگان و کارگزاران بیمه حکم گاو شیرده صنعت را دارد بهتر نبود در ابتدای پیاده‌سازی طرح کارت هوشمند شخص ثالث ابتدا اقدام به جایگزینی صرف بیمه‌نامه با کارت نموده و در مراحل بعدی اقدام به تجمیع امر صدور در مراکز شرکت یا شعب می‌کردند و همچنین باتوجه به انطباق میزان کارمزدهای پرداختی مطابق با آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی به نظر می‌رسد جهت جلوگیری از تضییع حقوق صف اول فروش بیمه، این آیین‌نامه‌ها ‌باید در اسرع‌وقت مورد بازبینی قرار گیرند.
جا دارد در کارکردهای تعریف شده در سندیکای محترم بیمه‌گران ایران، کارگروهی هم به‌عنوان کار گروه منابع انسانی بیمه یا کارگروه نمایندگان بیمه تشکیل شده و بدین صورت در تشکیل جلسات هر کدام از کارگروه‌های فنی که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آنها دارای اثرات مستقیم روی این عزیزان است، نمایندگان بیمه یا مدیران مربوطه نیز دارای نظر باشند./ تعادل