پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۰۲۷۳۳ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱
رییس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داد: حضور بخش خصوصی در تیم اقتصادی دولت
»

تضمین تغییرات نرخ ارز توسط دولت

ایستانیوز:رییس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهاد تشکیل تیم اقتصادی با حضور صاحب نظران بخش خصوصی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین موضوع در کشور انتخاب کابینه دولت دوازدهم است، افزود: به نظر من انتخاب کابینه ای هماهنگ می تواند دولت و کشور را در جهت اجرای هرچه بهتر برنامه های توسعه ای یاری کند.
 
وی ادامه داد: قدرت دولت برای حل معضلات اقتصادی و گشودن راه توسعه بیش از هرچیز نیازمند همفکری و یگانگی نظر کابینه است.  اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی و مشاور قوای سه گانه می تواند در روند انتخاب کابینه به دولت کمک کند.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: دولت دوازدهم باید اولویت خود را بر تدوین برنامه های جامع اقتصادی، بهبود محیط کسب و کار، کاهش نرخ سود بانکی، عدالت مالیاتی  و... قرار دهد.
 
شافعی با تاکید بر اینکه کشور در آستانه انتخاب کابینه است، گفت: اولین درخواست ما از دولت کنترل هزینه‌های جاری و هدفمند کردن هزینه‌ها در کابینه دوازدهم و دوری از اعمال سیاست‌های عوام‌پسندانه در کشور است.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین طرح‌های نیمه‌تمام را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: کمک به تکمیل این پروژه ها به توسعه بلندمدت کشور کمک خواهد کرد زیرا واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی یکی از راه‌های مهم برای رسیدن به مقصود است، اما مهم‌تر از آن اولویت‌بندی و ممیزی کردن طرح‌ها است.
 
به گفته شافعی، کمک به حل مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی که به دلیل شرایط اقتصادی پیش‌آمده و خارج از اراده دچار مشکل اقتصادی شده‌اند، از دیگر درخواست های بخش خصوصی است.
 
وی یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی را بهبود مناسبات خارجی و فراهم کردن بستر سیاسی کشور عنوان کرد و ادامه داد: زمان آن رسیده که سیاست در خدمت اقتصاد کشور باشد.
 
رییس پارلمان بخش خصوصی، صادرات ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تعامل با اقتصاد جهانی را یکی از اقدامات مهم در کشور عنوان کرد و ادامه داد: دلیل کاهش شدید تقاضای داخلی از سوی مصرف داخلی و نبود قدرت خرید جامعه که به عقیده برخی کارشناسان هنوز کمتر از ۱۰ سال پیش بوده، لازم است تا ضمن شناسایی ظرفیت‌های داخلی و حمایت از آن، صادرات به عنوان اولویت موردتوجه جدی قرار گیرد و با اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایت به عنوان نوک پیکان حرکت تولید به آن توجه شود.
 
شافعی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی ارزی دریافت نکرده و  تغییرات نرخ ارز دلیل استقبال نکردن از این منابع بوده است ، گفت: درخواست بخش خصوصی این است که تغییرات نرخ ارز توسط دولت تضمین و یا حداقل و حداکثری برای نرخ ارز تعیین شود.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران بانک‌محور است، گفت: کنترل بیشتر مؤسسات بانکی و اعتباری با اعمال نظر بانک مرکزی اجتناب‌ناپذیر است و از طرفی چنین به نظر می‌رسد که ظرفیت و اندازه اقتصاد ایران نیازمند این تعداد بانک و مؤسسات مالی نیست اما متأسفانه امروز شاهد رقابت مخرب در فضای مالی کشور هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه موضوع ادغام بانک‌ها باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: اقتصاد ایران از قابلیت‌های خوبی برای حرکت برخوردار است و به خصوص ما به  اقدامات دولت دوازدهم امیدهای فراوانی داریم.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران از پیشنهاد بخش خصوصی به رییس جمهور برای تشکیل تیم اقتصادی خبر داد و گفت: همچنین بخش خصوصی به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند تا تیمی از مشاوران اقتصادی تشکیل دهند که این تیم اولویت‌ها و تنگناهای اقتصاد ایران را شناسایی و راهکار ارائه دهد. ریاست جمهوری باید بر اساس مشاوره‌های تیم مشاوران اقتصادی مطالبات خود را از مجموعه کابینه شکل دهد  ضمن اینکه این تیم قائم به شخص نباشد.
 
وی در پایان اظهار داشت: تیم دولت باید از حضور صاحب‌نظران بخش خصوصی بهره لازم را ببرد و آرزومندیم در این تصمیم سرنوشت‌ساز یعنی انتخاب کابینه که نقطه مبدأ حرکت آینده کشور است، به نظرات بخش خصوصی توجه کافی شود.