پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۰۲۵۵۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳۰
معاون نعمت زاده خبر داد:
»

صادرات ۳۳ درصد سنگ آهن

ایستانیوز:معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تکمیل نشدن زنجیره تولید فولاد در کشور، همچنان بخشی از سنگ آهن تولیدی صادر می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از صدا و سیما، مهدی کرباسیان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ میلیون تن سنگ آهن صادر شد، افزود: باتوجه به تکمیل نشدن زنجیره تولید در بخش فولاد اکنون تن‌ها حدود ۶۷ درصد از سنگ آهن تولیدی به فولاد تبدیل می‌شود که با اجرا و تکمیل کارخانه‌های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تا پایان سال ۹۷ زنجیره تولید فولاد در کشور کامل و خام فروشی سنگ آهن متوقف می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت فرآوری مواد اولیه معدنی در کشور حرکت کنیم، گفت:اغلب سنگ آهن صادراتی هماتیتی بوده که برای فرآوری نیازمند فناوری و تکنولوژی بالاتری است، این نوع سنگ آهن بدلیل برخی محدودیت‌ها و کامل نبودن زنجیره تولید، صادر می‌شود.
 
کرباسیان افزود: اگر صادرات سنگ آهن به ورود ماشین الات معدنی همچنین سرمایه گذاری و تجهیز معادن منجر شود، بسیار خوب است، معادن چادرملو و گل گهر از صادرکننده سنگ آهن به صادرکننده کنسانتره، گندله و شمش فولادی تبدیل شده اند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح جامع فولاد در سال ۹۲ با هدف ایجاد توازن در صنعت فولاد و ایجاد حداکثر ارزش افزوده در کشور در افق ۱۴۰۴ گفت:ظرفیت تولید کنسانتره آهن از ۲۸. ۵ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۴. ۵ میلیون تن در سال ۹۵، ظرفیت تولید گندله از ۲۲ میلیون تن به ۳۲ میلیون تن، ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ۱۹. ۵ میلیون تن به ۲۴. ۵ میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد از ۲۲. ۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن رسیده است.
 
کرباسیان همچنین با تاکید بر برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ و صادرات ۱۴ میلیون تن از فولاد تولیدی افزود: تابستان امسال ۲ کارخانه تولید گندله در معدن سنگان هر یک به ظرفیت ۵ میلیون تن، ۲ کارخانه تولید کنسانتره هم تا پایان امسال به ظرفیت ۲. ۵ و ۵ میلیون تن و همچنین ۳ کارخانه تولید آهن اسفنجی در میانه، زرند و بافت به بهره برداری می‌رسد.
 
وی گفت: در سال ۹۱ و اوایل دولت یازدهم میزان صادرات شمش فولاد ۲۰۰ هزار تن بود و حتی در سالهای قبل از آن چند میلیون تن فولاد وارد کشور کردیم، اما سال گذشته موفق به صادرات بیش از ۶ میلیون تن شمش فولاد شدیم که معنی آن اجرای اقتصاد مقاومتی، ایجاد حداکثر ارزش افزوده در کشور، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال در کشور است.
 
کرباسیان با تاکید بر لزوم تولید فولاد خاص در کشور افزود: سال گذشته ما به جای صادرات سنگ آهن به ازرزش هر تن ۴۰ تا ۵۰ دلار موفق شدیم شمش فولادی به ارزش تنی بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار شدیم، اگر به سمت تولید و صادرات آهن و فولاد خاص حرکت کنیم درآمد ارزی ما در این بخش در هر تن به چند صد دلار افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به قرار داشتن ایران در ردیف ۱۵ کشور معدنی دنیا گفت:: برغم ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی بخش معدن معتقدیم در برنامه ششم توسعه خیلی به بخش معدن توجه نشده است در حالی که در بخش معدن با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری، دیربازده بودن، ریسک پذیری بالا، قرارداشتن معادن در مناطق محروم کشور؛ بخش خصوصی برای ورود به این عرصه نیازمند حمایت‌های دولتی است و ما به عنوان پشتیبانی کننده باید در کنار آن‌ها باشیم.
 
کرباسیان افزود: البته با کمک دولت و مجلس منابع مالی صندوق بیمه معدن از ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت که با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در بخش معدن پیشنهاد ما برای حمایت از بخش خصوصی افزایش منابع صندوق به ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود.
 
وی گفت: صندوق توسعه ملی هم منابعی را برای حمایت از بخش معدن لحاظ کرده است که معتقدیم باید این بخش بصورت ویژه دیده شود.
 
کرباسیان با اشاره به اینکه بخش معدن برای توسعه تولید و اشتغال نیازمند حمایت همه جانبه همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه هاست، افزود: اکنون در شرایطی قرار داریم که در جذب منابع خارجی همچنین تکنولوژی جدید مشکلی نداریم و در بخش بیمه هم ژاپن، کره، آلمان و ایتالیا آمادگی خود را برای کار در ایران اعلام کرده اند و لازم است دستگاه‌های مرتبط مثل وزارت امورخارجه و وزارت اقتصاد برای ورود این منابع به کشور تلاش کنند.
 
وی با بیان اینکه در صورت توسعه اکتشافات معدنی به میزان کافی اکنون جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا بودیم، گفت:: با توجه به تنوع مواد معدنی شناسایی شده در کشور لازم است بحث زمین شناسی و اکتشافات معدنی را در یک یا دو برنامه ۵ ساله کامل کنیم.
 
کرباسیان افزود: در حوزه عناصر نادر خاکی در نتیجه اکتشافات انجام شده میزان ذخایر ما از ۳۰۰ هزار تن در سال ۹۳ اکنون به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده و ارزش این عناصر کیلوگرمی از ۸ تا ۲۳ دلار است.
 
وی گفت: شناسایی بیش از ۶۰۰ میلیون تن ذخیره "روی" ما را از این حیث در رتبه دوم دنیا قرار داده و اخیرا کنسرسیومی ایرانی متشکل از انجمن تولیدکنندگان روی برنده مناقصه بین المللی بهره برداری از معدن "روی" مهدی آباد شد، به زودی با ایجاد یک کارخانه ۸۰۰ هزار تنی زمینه برای تولید ۴۲۰ هزار تن شمش روی و تامین نیاز صنایع پایین دستی فراهم می‌شود.
 
کرباسیان: من سرباز نظام هستم
 
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: ماندن یا رفتن محمدرضا نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظر آقای دکتر روحانی بستگی دارد.
 
مهدی کرباسیان با بیان اینکه آقای نعمت زاده در ۴ سال گذشته و سالهای قبل تلاش زیادی کرده است، افزود: انتخاب وزیر از اختیارات رئیس جمهور است و ایشان تعیین می‌کند که چه کسی را به مجلس معرفی کند.
 
وی در ارتباط با ماندن و رفتن خودش هم گفت: ما سرباز نظام هستیم، ولی اعتقاد دارم باید نیروهای جوان و فعالتر بیایند و امور را بدست بگیرند.
 
کرباسیان افزود: من به عنوان خدمتگذار جمهوری اسلامی ایران و مردم از شب پیروزی انقلاب تا امروز در جاهای مختلف افتخار حضور داشته ام.