پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۰۱۸۸۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۰
کمال تبریزی:
»

حمایت "ایران کیش" ازفرهنگ یعنی نزدیکی‌هنر به مردم

ایستانیوز:در یک دوره ای همه چیز به صورت دولتی برگزار می شد و همواره برگزاری این جشن ها و جشنواره ها در حوزه دولتی و سیستماتیک رخ میداد . اما در حال حاضر همه چیز شکل خصوصی به خود گرفته است . وقتی شما به دنبال یک شرکت به عنوان اسپانسر می روید به این معناست که شما به دنبال مردم رفته اید .
 "شهریار" سینمای ایران از "پایان کودکی "تا " دوران سرکشی" ما  در این " سرزمین کهن " خاطره ها آفرید و حکایت ها به تصویر کشید، خاطره هایی  که " طعم شیرین خیال " را با آن چشیده ایم و " مهر مادری " را با پوست و استخوانمان لمس کرده ایم . در " مسلخ عشق "،" شیدا " شدیم و به خیال آن که "همیشه پای یک زن درمیان است " ، دلخوش به " لیلی بودیم که با ماست " ولی همه مان خوب می دانیم که در وادی تنهایی ها و بی کسی ها نه در جستجوی لیلی که در جستجوی او " گاهی نیز به آسمان نگاه کردیم."
 
 
کمال تبریزی خالق همه این آثار ماندگار تلویزیونی و سینمایی است آثاری که  نام هایشان را در خاطره بازی متون بالا خواندیم . هر چند هنوز که هنوز است " مارمولک "را شاهکاری سنت شکن ازاو می دانیم و همین طور سریال های فاخر تلویزیونی اش را .
 
تبریزی همان کارگردان معروف فیلم های ایرانی است ، همانی که در سومین جشن عکاسان سینمای ایران که به همت انجمن عکاسان سینما و شرکت کارت اعتباری ایران کیش برگزار شده، حضور فعال داشت و برای پاسداشت این هنر(هنر عکاسی سینما ) از دل و جان مایه گذاشت . این افتخار را داشتیم تا به همین مناسبت پیرامون سومین جشن عکاسان سینما با او گپی بزنیم و البته در آخر نظرش درباره این موضوع که یک شرکت حامی یک فعالیت هنری شده هم بپرسیم.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،*جشن عکاسان سینمای ایران برگزار شد ، از دیدگاه شما چه لزومی دارد ، در کنار جشنواره های متعددی که با مقوله های گوناگون  شاهد هستیم، یک چنین جشنی نیز با عنوان عکاسان برتر سینمای ایران برگزار شود ؟
 
اصولا هر صنفی تمایل دارد تا یک ارزیابی داخلی در درون (صنف) خود داشته باشد .درباره جشن عکاسان سینمای ایران هم باید بگویم ، اگرچه خیلی از مسابقات عکاسی در جاهای دیگر هم برگزار می شود  اما در آن مسابقات دیگران هستند که در مورد این صنف،  قضاوت می کنند مطمئنا این که صنف عکاسان سینما ، بتواند به صورت خود جوش و مستقل کارهای خود را براساس یک جشن خودمانی و یک مسابقه بین عکاسان مختلف فیلم ها، برگزار کند ، می تواند ویژگی های خاص خودش را داشته  باشد ممکن است در جشنواره فجر ، یا جشنواره های دیگر مسابقه عکاس برتر سینما برگزار شود،  اما وقتی در خانه خودتان  و با همکاران و هم صنفی های خودی این اتفاق می افتد ، یک حسن جداگانه دارد .
 
مثلادر جشن خانه سینما که هر ساله برگزار می شود ،  همه به فیلم های یکدیگر رای می دهند و از این طریق بهترین ها را انتخاب می کنند. اکنون جشن عکاسان سینمای ایران هم به این مسیر گام برداشته است .
 
 این که در دل صنعت سینما،جشن عکاسان سینمای ایران برگزار شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بخصوص آنکه داورها همگی از صنف عکاسان هستند و تخصصشان در این حوزه محرز است بنابراین ،جشن عکاسان سینمای ایران ، برگزاری یک رقابت کاملا متفاوت با باقی جشنواره هاست  .
 
*امسال سومین دوره این جشنواره بود ، اگر بخواهید این دوره از جشنواره را با دوره های قبلی  آن  مقایسه کنید چه خواهید گفت؟ از دیدگاه شما سومین نمایشگاه ، چه تغییرات یا پیشرفت هایی با دوره های گذشته داشته است ؟ 
 
من فکر می کنم در عکاسی پیشرفت بسیار زیادی داشتیم، روز به روز ، ویژگی کارعکاسان سینمای ایران بارزتر می شود . بخصوص آنهایی که مدت های مدیدی است مشغول به کار هستند و پیشرفت آنها هم روزافزون است .
 
اما یک موضوع را نباید فراموش کنیم . عکاسی فیلم وابسته  به فیلمی است  که شما در آن مشغول به کار عکاسی هستید . بسته به آن که یک فیلم چه فیلمنامه ای دارد و چه کاراکترهایی در آن دخیل  هستند ، و چه صحنه ها و فضاهایی خواهد داشت دست عکاس به همان اندازه برای خلق یک اثر هنری  باز و یا بسته است. بنابراین عکاسی فیلم ، وابسته به نوع فیلمنامه ، کارگردان، بازیگران ، فضای صحنه و... است . مطمئنا یک عکاس فیلم زمانی شانس بزرگی می آورد که همه این موارد  به حداعلای خودش رسیده باشد و او در موقعیت درست ، بتواند با عکس خود آن اثر هنری را خلق کند . امیدوارم روزی برسد و فیلم ها آنقدر خوب باشند که عکاسان فیلم بتوانند شاهکارهای خودشان را راحت تر خلق بکنند .
 
*دراین دوره از مسابقات یک مسابقه مردمی هم از طریق نرم افزار پات برای این جشنواره برگزار شد . نظرتان راجع به انتخاب های مردمی و برگزیده شدن  عکس برتر از نگاه مردم چیست ؟ ممکن است عده ای بگویند دید مردم و انتخاب عکس های آنها احساسی و نه تخصصی است به عبارتی  این ادعا مطرح شود که مردم برحسب علاقه ای که به یک بازیگر و یا یک فیلم دارند به آن عکس رای می دهند بنابراین نبایدچنین رای گیری های مردمی در زمینه های هنری داشته باشیم   نظرشما  راجع به نگاه مردمی برای برگزیدن عکس برتر سینمای ایران چیست ؟
 
انتخاب مردمی در همه جای دنیا وجود دارد جایزه  انتخاب برتر از نگاه حضار و  یا مردم  مربوط به همه مسابقات هنری می شود . البته مدت زیادی هم از زمان این چنین  مسابقات مردمی نمی گذرد . شاید وقتی شما به گذشته خیلی دور برگردید از این جایزه ها خبری نبوده است . اما هر کار هنری  ارتباط بسیار زیادی با مخاطب پیدا می کند و هدف ویژه هنرمند نیز جذب  مخاطب است  . پس همیشه مردم و نگاهشان نسبت به یک اثر، ارزشمند است ولو بانگاه تخصصی و یا احساسی .
 
مردم  باید باکار شما و دراین نمایشگاه (عکاسان سینما ) با  عکس شما ارتباط برقرار کنند . اینکه آنها  به یک کاری جذب می شوند و از یک کاری دیگر فاصله می گیرند را نمی توان نادیده گرفت. قاعدتا این موضوع به نگاه  تخصصی به یک هنر و (دراینجا به نگاه تخصصی  یک عکس )هیچ ارتباطی برقرار نمی کند . بخش تخصصی و داوری بحثی جداست و اهمیت خودش را دارد.
 
به عنوان مثال در بسیاری  از جشنواره ها  فیلم من کاندیدا نشده اما جایزه مردمی گرفته است  و این نظر مردم برای  من خیلی  ارزشمند است. البته بعضی وقت ها هم هردوی نگاه مردمی و نگاه تخصصی  برهم منطبق شده اند. یعنی همان طور که یک فیلمی از دید داوری برنده شده از دید مردمی هم برنده شده است . امیدوارم در مسئله عکس هم  همین اتفاق بیافتد . البته مقوله عکس ، مقوله بسیار پیچیده ای است و استاتیک خاص خودش را دارد . اینکه در  این جشنواره تلاش شد تا  مکانیسمی پیاده سازی شود  که در آن بتوانید نظر مردمی را هم دریافت کنید یک پیشرفت و امتیاز بسیار خوب است . مطمئنا من هم اگر عکاس بودم این موضوع که آیا عکس من از نظر مردم انتخاب شده یانه ، برایم اهمیت زیادی داشت.
 
*یک شرکت (شرکت کارت اعتباری ایران کیش) از سومین جشن عکاسان سینمای ایران حمایت کرده است . نظر شما در باره شرکت هایی که از چنین برنامه ها و همایش هایی حمایت می کنند چیست ؟ آیا با این موضوع که یک شرکت در  حوزه متفاوتی از عرصه هنر ، از چنین جشنواره ای حمایت کند ، موافقید یا باید ضرورتا حمایت کنندگان  کار فرهنگی ، از دل حوزه های فرهنگی باشند ؟ 
 
در یک دوره ای همه چیز به صورت دولتی برگزار می شد و همواره برگزاری این جشن ها و جشنواره ها در حوزه دولتی و سیستماتیک رخ میداد . اما در حال حاضر همه چیز شکل خصوصی به خود گرفته است . وقتی شما به دنبال یک شرکت به عنوان اسپانسر می روید به این معناست که شما به دنبال مردم رفته اید . مردمی که در حوزه اقتصاد و صنعت و بازرگانی فعال هستند . به نظر من این حمایت های فرهنگی هر شکلی که داشته باشد حتما خوب است . یعنی این موضوع یک تاثیر مستقل  دارد
 
*یعنی این حمایت را مثبت می دانید ؟
 
حتما مثبت است چون در همه جای دنیا این گرایش به سمت  بخش خصوصی وجود دارد و اتفاق میافتد . شما در بخش خصوصی فراغ بال بیشتری دارید. ممکن است جنبه های اسپانسری و تبلیغاتی هم به خود بگیرد اما از لحاظ هنری و به لحاظ عملکرد حتما دست شما در برگزاری آن جشنواره بازتر است اینکه شما به دنبال کمک نهاد دولتی باشید محدودتان می کند . قطعا در بخش خصوصی شما فقط با یک اداره نظارت و ارزشیابی روبه رو هستید و بعد از آنکه شما این مرحله را پشت سر گذراندید می توانید خودتان هرتصمیمی که می خواهید بگیرید چون  افرادی که در بخش خصوصی از شما حمایت  می کنند دخالتی در  ایده خاص  فرهنگی هنری شما ندارند آن ها جنبه اسپانسری را در نظر می گیرند و از همین رو  قطعا کسانی که در عکاسی فعالیت می کنند و یابرگزار کننده اینگونه جشنواره ها هستند از یک آزادی عمل برخوردار هستند .