پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۸۸۸۰ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳
انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره
»

مهر تایید مجمع عمومی بر عملکرد بورس کالا

ایستانیوز:با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بورس کالای ایران،‌ عملکرد بورس کالا از سوی سهامداران مورد تایید قرار گرفت و اعضای جدید هیات مدیره این بورس انتخاب شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در مجمع عمومی عادی سالانه این بورس که صبح روز چهارشنبه ۳ خردادماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد،‌ پس از ارائه گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۵ و تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه ای شرکت توسط دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، گزارش صورتهای مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۳۰ اسفندماه ۹۵  و عملکرد مالی و جریان های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه های با اهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.
 
همچنین، مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، با تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، موسسه حسابرسی بهراد مشار نیز به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند.
 
در پایان نیز سهامداران با اکثریت آراء اعضای جدید هیأت مدیره شرکت بورس کالای ایران را انتخاب کردند؛ به این ترتیب نمایندگان ذوب آهن اصفهان، تاپیکو، فولاد مبارکه، کارگزاری بانک کشاورزی، سرمایه گذاری توسعه ملی،گروه مالی ملت و مهر آیندگان (صندوق نفت) به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.
 
عملکرد سال ۹۵
در این مجمع مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران طی سال ۹۵ با رسیدن به رقم ۸۱۷ هزار میلیارد ریال با رشد قابل توجه ۷۳ درصد ی روبه رو بوده است.
 
حامد سلطانی نژاد اقدامات راهبردی بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی و بازار مشتقه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ارزش معاملات بازار فیزیکی در سال ۹۵ با رشد ۲۵ درصدی مواجه شد و به ۳۷۱ هزار میلیارد ریال رسید، گفت: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی، علاوه بر پذیرش سنگ آهن داخلی، فرآورده های سنگ آهن نیز مورد پذیرش و عرضه قرار گرفت و همچنین بورس کالای ایران با ایمیدرو جهت عرضه محصولات معدنی جدید به توافق رسید.
 
وی ادامه داد: معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز در سال ۹۵ با افزایش ۲۶ درصدی حجم و ۳۴ درصدی ارزش مواجه شد و رکورد ارزش و حجم محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در سال ۹۵ شکسته شد.
 
وی اضافه کرد: همچنین نسبت حجم معاملات محصولات پتروشیمی به حجم عرضه از ۴۹ درصد به ۶۷ درصد در بازار محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد؛ علاوه بر این قراردادهای بلندمدت و معاملات خرد راه اندازی شد و شورای رقابت رای نهایی خود را مبنی بر تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا صادر کرد.
 
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به وضعیت محصولات کشاورزی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: حجم و ارزش معاملات محصولات کشاورزی در سال ۹۵ به ترتیب رشد ۲۲۹ و۱۹۹ درصدی را تجربه کرد و بیش از ۴۲۲ هزار تن گندم در بازار فیزیکی معامله شد.
 
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته سیاست قیمت تضمینی برای محصولات جو و ذرت در کل کشور عملیاتی و معاملات پسته در این بورس راه اندازی شد. بازرسی فنی و پذیرش ۷۳ انبار محصولات زراعی برای دو محصول جو دامی و ذرت دانه ای و نیز همکاری و تعامل با فعالان حوزه طیور جهت تکمیل زنجیره عرضه محصولات طیور در بورس کالا از دیگر اقدامات بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی بود.
 
مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به اقدامات بورس کالا در حوزه بازار مشتقه اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه بازار مشتقه اقدامات مهمی در بورس کالا صورت گرفت به طوری که در سال ۹۵ رکورد حجم معاملات روزانه، هفتگی و ماهانه قراردادهای آتی سکه و همچنین رکورد ارزش معاملات سالانه قراردادهای آتی سکه شکسته شد.
 
وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سال گذشته معاملات قراردادهای اختیار معامله راه اندازی و دستورالعمل مشتری محور قراردادهای اختیار معامله و ضوابط وجه تضمین قراردادهای اختیار معامله تدوین شد. در خصوص  صندوق های قابل معامله کالایی نیز دستورالعمل پذیرش بورس کالای ایران اصلاح و ضوابط اجرایی راه‌اندازی و معاملات صندوق‌های کالایی در هیئت مدیره بورس تدوین و مورد تصویب قرار گرفت.
 
به گفته سلطانی نژاد، در حوزه بازارگردانی قراردادهای مشتقه، دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس کالای ایران و تعهدنامه فعالیت بازارگردانی در این بورس به تصویب رسید و قراردادهای بازارگردانی با سه شرکت تأمین‌سرمایه منعقد شد.
 
وی به بررسی دارایی های پایه جدید در حوزه قراردادهای آتی اشاره کرد و توضیح داد: بررسی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی جهت پذیرش در قراردادهای آتی، تدوین گزارش‌های امکان‌سنجی، مشخصات و امیدنامه قراردادهای آتی قیر، پلی اتیلن سبک خطی و نیز پذیرش قراردادهای آتی ذرت و زعفران از دیگر اقدامات بورس کالا در حوزه بازار مشتقه بود.
 
وی همچنین به اقدامات صورت گرفته بورس کالا در حوزه گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی معاملات برخط گواهی سپرده کالایی، افزایش ۱۸۵ درصدی معاملات گواهی سپرده کالایی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و همچنین راه‌اندازی معاملات پیوسته بر روی محصول ذرت دانه‌ای تولید داخلی از اقدامات بورس کالا در این حوزه بود.
 
سلطانی نژاد در ادامه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد توجه قرار داد و گفت: راه‌اندازی سامانه معاملات قراردادهای اختیار معامله، تولید سامانه کشاورزان جهت جمع‌آوری اطلاعات، اعتبارسنجی و اخذ کد بورسی برای کشاورزان محصولات جو دامی و ذرت دانه‌ای، برقراری ارتباط الکترونیک با سامانه "ثامن" (ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی)، توسعه و ارتقاء سرویس‌های عملیاتی با بانک‌های عامل و اتصال به سامانه "بیتا" (بستر یکپارچه تبادل اطلاعات) جهت تبادل اطلاعات با گمرک از اقدامات مهم بورس کالا در این حوزه بود.
 
به گفته سلطانی نژاد امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بورس کالای ایران با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بورس کالای پاکستان، بانک ملت، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و بورس آتی تایوان از اقدامات انجام شده بورس کالا در حوزه فرهنگ سازی و آموزش به شمار می رود.
 
اولویت های سال ۹۶
 
مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به اولویت های بورس کالای ایران در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی، معاملات قراردادهای اختیار معامله روی محصولاتی همچون ذرت و جو، معاملات برخط اختیار معامله، معاملات مجازی قراردادهای مشتقه، معاملات پیمان های آتی و سوآپ کالایی، قرداد آتی قیر و راه اندازی صندوق های کالایی از مهم ترین اقداماتی است که در سال جاری صورت می گیرد.
 
وی ادامه داد: همچنین راه اندازی اوراق خرید دین کالایی، تابلو مناقصه، معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی، معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی روی پسته، معاملات حق الامتیاز، بازار معاملات تهاتری و معاملات حراج دو طرفه در بازار فیزیکی از دیگر اولویت های بورس کالا در سال ۹۶ است.
 
سلطانی نژاد همچنین اضافه کرد: پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی، عرضه شکر به صورت سلف جهت پوشش تقاضای شش ماهه ابتدایی سال، تدوین شاخص ساخت مسکن و ایجاد ابزار پوشش ریسک بازار ساخت مسکن، طراحی مدلی جهت انتشار بلیط حمل و نقل، طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک یکپارچه و نیز توسعه تعاملات بورس کالا با روسیه و کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا، ایجاد بستر بازاریابی بین‌المللی و جذب مشتری خارجی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با بورس‌های منطقه‌ای در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد.