پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۸۸۶۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳
گزارش وزارت اقتصاد از بازار کار
»

بیکارترین مناطق کشور کدامند؟

ایستانیوز:معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اردبیل و کردستان را ۴ منطقه با نرخ بیکاری بالا در کشور اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، در این گزارش که پیرامون بیکاری و اشتغال ارائه شده، نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۲,۴ درصد و تعداد شاغلان کشور نیز ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است. در عین حال، جمعیت فعال و آماده به اشتغال کشور نیز در سال گذشته ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود.
 
بر پایه این گزارش،‌ جمعیت شاغل کشور در سال ۹۴ به میزان ۲۳ میلیون نفر و نرخ بیکاری نیز ۱۱ درصد بوده که این موضوع نشان دهنده کاهش تعداد شاغلان کشور در سال ۹۵ به میزان ۴۰۰ هزار نفر است. با این وجود، در گزارش وزارت اقتصاد مطرح شده تعداد متقاضیان کار در سال گذشته ۶۱۶ هزار نفر بیشتر شده که عامل اصلی رشد دوباره نرخ بیکاری است.
 
۳۱,۵ درصد از کل شاغلان کشور در سال گذشته در بخش صنعت، ۴۹.۱ درصد در بخش خدمات و ۱۹.۴ درصد نیز در بخش کشاورزی شاغل بوده اند. همچنین نرخ بیکاری مردان ۱۰.۵ درصد و نرخ بیکاری زنان نیز تقریبا دو برابر مردان و به میزان ۲۰.۷ درصد بوده است.
 
با اینکه نرخ بیکاری شهرها ۱۳,۷ درصد است اما این نرخ در روستاها به میزان ۸.۹ درصد بوده که نشان دهنده بهتر بودن اوضاع اشتغال و بیکاری در روستاها نسبت به شهرها است. با این وجود، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور که مهمترین گروه جوینده شغل شناخته می‌شوند، ۲۹.۲ درصد است.