پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۷۳۳۵ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۶
»

انتظار تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه ازرئیس جمهور دوازدهم

گفتگو :امیر اسماعیل کاظمی
ایستانیوز:: شرکت پاکسان با نماد "شپاکسا" در بورس در نظر دارد در سال جاری سرمایه خود را ۵۰ درصد سرمایه فعلی افزایش دهد و به گفته مدیرعامل این شرکت، این افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود‎.‎
به گزارش پابگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،محمدرضا حیدری، مدیر عامل شرگت پاکسان در گفت و گو با ترقی اقتصادی علاوه بر تشریح فعالیت های شرکت در سال مالی جاری به موضوع افزایش سرمایه این شرکت اشاره داشت. وی همچنین از تلاش های مجموعه برای افزایش قیمت هر سهم پاکسان در بازار سرمایه طی چند ماه مدیریت خود گفت. حیدری انتظارات تولیدکنندگان از دولت دوازدهم را نیز بازگو کرد و مهم ترین آن را آرامش در محیط اقتصادی خواند.
در ادامه متن مصاحبه صمیمی با مدیرعامل پاکسان را خواهید خواند‎: ‎
برگزاری نمایشگاه هایی نظیر صنعت شوینده چه تاثیری در افزایش فروش یا افزایش رقابت شرکت ها دارد؟
نمایشگاه ها در تمام دنیا باعث تماس با رقبا، مردم و رسانه ها می شود و این علم جدیدی در بازرگانی، توزیع و فروش است. بیش از 100 سال است که در اروپا نمایشگاه های بزرگ و علمی برگزار می گردد‎.‎
در نمایشگاه اخیر صنعت شوینده که به تازگی برگزار شد، هم شاهد موفقیت هایی بودیم و هم مسائل و مشکلات را به عینه دیدیم‎.‎
حتی دیدیم که بسیاری از شرکت ها در ایران اقدام به کپی برداری از برندهای معروف می کنند و بسیاری از محصولات در بازارکپی برداری از نمونه های برندهای معروف است‎.‎
از دیگر مزیت های اینگونه نمایشگاه های کارآمد و خوب این است که ذی نفعان در اینجا به راحتی می توانند یکدیگر را پیدا کنند و مذاکره نمایند. حتی طرف های خارجی نیز می توانند حضور یابند و توانمندی های داخلی را ببینند و قراردادهای بین المللی منعقد کنند و بعضا صادرات صورت گیرد‎.‎
برای سال 96 شرکت چه چشم اندازی در زمینه تولید و صادرات دارد؟
ما در حوزه تولید و صادرات معادل سال 95 که پیک تولید و صادرات پاکسان بوده در نظر گرفته ایم و امیدواریم با یک رشد منطقی نسبت به بودجه، سال 96 را به پایان برسانیم‎.‎
برنامه ریزی های ما براساس بررسی های علمی و بررسی بازار است و اگر مشکل جزئی که در بخش توزیع و فروش وجود دارد را برطرف کنیم قطعا سال خوبی برای مجموعه خواهد بود‎.‎
چه محدودیتی در حوزه توزیع و فروش وجود دارد؟
پاکسان مجموعه ای است که از ابتدا، توزیع و فروش آن در دست مجموعه دیگری بوده است ولی ذکر این نکته ضروری است که در شرایط اقتصادی سخت و رقابتی امروز توجه صرف به تولید جوابگو نیست و لازم است به حوزه فروش توجه ویژه صورت گیرد  به عبارت دیگر اگر فروشی در کار نباشد تولید نیز کار بیهوده ای خواهد بود.بنابراین به دنبال پویا کردن این واحد هستیم تا براساس تولیدات مجموعه رو به جلو حرکت کند‎.‎
در سال 95 دو اقدام اساسی از سوی پاکسان انجام شد یکی تبدیل نیروهای شرکتی به قراردادی و دیگری افزایش تولید بود، امسال چه برنامه ای در راستای شعار سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" دارید؟
هر اشتغالی نیازمند سرمایه گذاری است اما پاکسان بدون سرمایه گذاری اشتغال را ایجاد کرد و امسال هم به تناسب نیروهایی که در مجموعه بازنشسته می شوند نیروهای جدید جذب خواهیم کرد . همچنین بر روی صادرات محصولات تولیدی برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرفته است . ‏
چه اقداماتی می توان انجام داد تا صنعت شوینده پویایی بیشتری داشته باشد ؟مشکلات این بخش را چه مواردی می دانید؟
با اجرای علمی اقتصاد مقاومتی و نه با اجرای تئوری و حرف زدن می توان شاهد بهبود عملکرد و شرایط صنعت شوینده بود. همچنین براساس برنامه ریزی استراتژیک ، جابجایی مشاغل، پایش محیط کسب و کار و نظام پیشنهادات می توان شاهد بهبود شرایط بود‎.‎
این 4 محوری که اشاره کردم  به معنای واقعی در شرکت پاکسان اجرا و پیاده سازی شده که همین موضوع سبب افزایش تولید، فروش و موفقیت در سال 95 شده است. این سیاست اقتصادی در سال جاری هم دنبال خواهد شد.‏‎.‎
با توجه به رقبایی که پاکسان در بازار شوینده دارد چه ایده ای می توان داشت که سهم خودتان را در بازار از دست ندهید؟
پارسال توانستیم با تبلیغ منطقی  15 درصد به سهم پاکسان در بازار اضافه کنیم از این رو به اعتقاد من علم بررسی بازار و تبلیغات علم پیچیده ای است که روابط عمومی پاکسان  با شناختی که از حوزه بازار داشت با حضور و مشارکت در برنامه ماه عسل که پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی محسوب می شد توانست نقش به سزایی در افزایش سهم بازار پاکسان داشته باشد . 
زیرا مخاطب واقعی محصولات ما طبقه متوسط جامعه بوده و پاکسان تبدیل به یک برند تاریخی برای این قشر شده است پس برای ماندگاری در ذهن ها باید پاسخ درستی به مخاطبان داده شود‎.‎
آیا به فکر ورود به بازارهای صادراتی جدید نیستید؟
پاکسان در سال گذشته 30 هزار تن محصول شوینده صادر کرد و یک شرکت تولیدکننده محصولات صنعتی اگر بتواند 25 درصد از تولیدات خود را صادر نماید قطعا از شرکت های بین المللی عملکرد بهتری داشته است‎.‎
باید این را بدانیم که سهم بازارهای صادراتی حدی دارد هرچند که پاکسان برنامه برای کشف بازارهای جدید صادرات دارد‎.‎
پاکسان در سه ماهه نخست سال مالی شرکت چه میزان از بودجه خود را محقق کرده است ؟ سال 96 را با توجه به انتخابات ریاست جمهوری، چطور سالی برای بازار سرمایه می دانید؟
بازار سرمایه با اثرات انتخابات آشنایی کامل دارد . اگر دولت دوازدهم تنش کمتری با دنیا داشته و تعامل سازنده را در افق برنامه های خود قرار دهد حتما بازار سرمایه بهتری خواهیم داشت‎.‎
پاکسان درحال برطرف کردن مشکلی حوزه توزیع و پخش است و سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته بالغ بر 38 درصد رشد داشتیم و این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما نسبت به بودجه حدود 20 درصد انحراف داریم که در تلاش هستیم در طول سال برطرف گردد‎.‎
خبر خوب پاکسان در سال جاری این است که پاکسان در سال جاری افزایش سرمایه خواهد داشت‎. ‎
میزان افزایش سرمایه چقدر است؟
این افزایش سرمایه معادل 50 درصد سرمایه فعلی شرکت است که از محل سود انباشته خواهد بود. ولی سهامداران باید توجه داشته باشند که افزایش قیمت سهم مهم است. از زمان برگزاری مجمع تاکنون که حدود 2 ماه می گذرد، قیمت هر سهم پاکسان 150 تا 160 تومان افزایش یافته است. طی چند ماهی که در این مجموعه مشغول شده ام، هر سهم پاکسان 240 درصد افزایش قیمت داشت‎. ‎
انتظار تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهور آینده چیست؟
مهم ترین خواسته ما آرامش در محیط اقتصادی است. محیط اقتصادی را نباید با تنش های سیاسی درآمیخت‎.‎
ما با توجه به منابع زیاد، نیروی کار و معادن فراوان هیچ مشکلی نداریم و مشکل اصلی و اساسی ما مدیریت است. گزینش مدیریت در بخش اقتصادی برمبنای سیاسی است و این بزرگترین لطمه را به ما زده است درحالی که باید مدیران را از مدیران موفق بازار سرمایه انتخا ب کنند‎.‎
کشور ما زیربنای توسعه از قبیل برق، سیمان و راه ها را دارد و تنها چیزی که ندارد تنها یک بانک جامع برای ارزیابی وبه کارگیری مدیرانی است که درطول سالیان دراز ودرشرکتهای مختلف  عملکرد موفق وسودآوری داشته اند‎. ‎