پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۷۱۴۲ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۴
۳ عامل کلیدی موفقیت در شغل؛
»

تنها ۱۷ درصد شاغلان حرفه‌ای هستند

ایستانیوز:کارشناس ارشد بازار کار با بیان اینکه عوامل موفقیت در کسب و کار علاقه، انگیزه و استعداد است، گفت: تنها ۱۷ درصد نیروی کار کشور مشخصات حرفه‌ای دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،مسلم خانی درباره نحوه انتخاب بهترین شغل از سوی جویندگان شغل، با بیان اینکه اولین نکته در این زمینه میزان استعداد افراد است، افزود: جوانان باید ببینند از نظر توانایی‌های روحی و روانی برای چه نوع کسب و کارهایی مفیدتر و آماده‌تر هستند.
 
این استاد دانشگاه اظهارداشت: موضوع بعدی علاقه و انگیزه‌ها است که چه نوع مشاغلی می‌تواند در افراد شوق و ذوق ایجاد کند و باعث ایجاد محرک‌های درونی شود که بتواند عامل پیش برنده شغل باشد که حتی اگر دستمزد و پاداش نیز به درستی روی نداد، محرک درونی بتواند کسب و کار را به پیش ببرد.
 
خانی ادامه داد: موضوع تناسب تخصص، مهارت و دانش شاغل با موضوع شغل نیز بسیار حائز اهمیت است که در نهایت با این مباحث به نیروی کار حرفه ای می‌رسیم. این فرد کاری را انجام می‌دهد که با استعدادها و علائق وی همسو است.
 
وی افزود: مطالعه‌ای در دانشگاه تربیت مدرس و نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس و دانشگاه الزهرا انجام شد که این گزینه‌ها (استعداد، علاقه و انگیزه) به صورت همزمان تنها برای ۱۷.۱ درصد کل شاغلان ایران روی داده است. به بیان دیگر از مجموع حدود ۲۴ میلیون نیروی کار کشور تنها ۱۷ درصد نیروی کار حرفه‌ای نامیده می‌شوند. عامل علاقه و انگیزه، مهارت و تخصص می‌تواند در نقش آقرینی و موفقیت افرد نقش داشته باشند.
 
این کارشناس ارشد بازار کار تاکید کرد: البته با توجه به بازار کار فعلی کشور ممکن است نتوانیم این سه مولفه را به صورت همزمان داشته باشیم. در این بخش دو راهکار وجود دارد که یک مورد آن جستجو برای یافتن شغل مناسب است که به سمت ایده آل حرکت کنیم و روش دوم نیز این است که چه ویژگی‌هایی را در شغل کشف کنیم که باعث ایجاد علاقه شود.
 
به گزارش ایبنا ،مشاور عالی کارآفرینی و کسب و کار اظهارداشت: تلاش برای علاقه‌مند شدن باعث افزایش بهره‌وری و کاهش فرسودگی شغلی در افراد خواهد شد. افراد نباید به صورت شکلی علاقه به شغل را نشان دهند و باید به صورت واقعی به شغل علاقه‌مند شوند.