پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۴۴۷۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۰
مدیرعامل بانک سپه عنوان کرد؛
»

تغییر نظام اعتبارسنجی برای کنترل مطالبات معوق

ایستانیوز: مدیرعامل بانک سپه افزایش مطالبات غیرجاری را یکی از دغدغه‌های اصلی نظام بانکی دانست و گفت: تغییر نظام اعتبارسنجی مشتریان راهکاری مناسب برای کنترل مطالبات معوق است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)؛ محمدکاظم چغازردی درباره چگونگی کاهش مطالبات معوق بانک ها با توجه به حجم تسهیلات پرداختی در دو سال گذشته اظهارداشت: در سال‌های گذشته، افزایش مطالبات غیرجاری بانک‌ها یکی از دغدغه های اصلی سیستم بانکی کشور بوده به نحوی که افزایش اینگونه مطالبات نامطلوب، بلوکه شدن منابع و متعاقب آن کاهش توان تسهیلات دهی بانکها را در پی داشته است. از این رو بانکها با بکارگیری روشها و ابزارهای مختلف تلاش کردند تا این مطالبات را مدیریت کرده و حجم آن را کاهش دهند.
وی افزود: در همین راستا اتخاذ راهکارهایی برای «عدم ایجاد مطالبات جدید» و همچنین «وصول مطالبات غیرجاری ایجاد شده» توسط بانک ها مدنظر قرار گرفت. در خصوص عدم ایجاد مطالبات جدید، بانک ها اقداماتی همچون اعتبارسنجی دقیق مشتریان و همچنین نظارت بهینه بر مصرف تسهیلات را مورد توجه ویژه قرار دادند.
مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: تشکیل کارگروه های ویژه، استفاده از ظرفیت تخصصی شرکت های خصوصی(برون سپاری)،مذاکره با مشتریان دارای مطالبات غیرجاری و پیگیری های موثر قانونی در جهت وصول مطالبات غیرجاری از اقدامات اساسی بانک ها در جهت وصول این گونه مطالبات است.چغازردی درباره راهکارهای نظام بانکی برای کارآمدی دقیق‌تر فرایند وثیقه گذاری گفت: با توجه به اینکه وثایق پشتوانه‌ای برای بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان اعتباری محسوب می‌شوند، لذا بانک‌ها در سیاست‌های اعتباری خویش، دریافت وثایق ارزنده، سهل الوصول و دارای نقدشوندگی بالا را مدنظر قرار داده اند.
وی در پاسخ به این سوال که بخشی از تسهیلات قبلی به واسطه کمک شبکه بانکی به تولید استمهال شده آیا در این رابطه تحکیم وثیقه و تمهیدات احتیاطی رعایت شده است؟ اظهارداشت: در سال های گذشته بانک‌های کشور در جهت همسویی با سیاست های اقتصادی دولت و حمایت از بخش های تولیدی نسبت به استمهال بخشی از تسهیلات پرداختی به بخش های مولد اقتصادی اقدام کرده اند؛ قطع یقین این سیاست اتخاذ تمهیدات لازم از جمله تحکیم وثایق در راستای حفظ منافع بانک و سپرده گذاران صورت پذیرفته است.
مدیرعامل بانک سپه درباره هدف‌گذاری این بانک برای کنترل مطالبات غیر جاری گفت: با توجه به اهمیت وصول مطالبات غیرجاری و تاثیر آن در سایر شاخص ها و نسبت های مالی بانک از جمله سودآوری، بانک متبوع میزان مطالبات غیرجاری را به عنوان یکی از شاخص‌های مهم عملکردی پایش کرده و کاهش آن را به صورت سالانه هدف‌گذاری می‌کند.
وی ادامه داد: در همین راستا، نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک از ۱۵,۵۷درصد در پایان سال ۱۳۹۱به ۱۱.۸۶درصد در پایان سال ۱۳۹۴کاهش یافته و برای پایان سالجاری نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هدفگذاری شده است که این نسبت به کمتر از ۱۰درصد کاهش یابد؛ بانک سپه وصول نقدی این گونه مطالبات را نیز به عنوان یکی از اهداف کمی سالانه در نظر گرفته است.
چغازردی درباره اینکه آیا در دوره جدید برای جلوگیری از نکول مطالبات بحث ها اعتبارسنجی و مسائل مربوط به آن تغییری پیدا کرده یا خیر؟ تصریح کرد: یکی از ریسک های مهم در فعالیت بانک ها، ریسک اعتباری است؛ در این خصوص محدودیت منابع مالی در اختیار بانک ها ایجاب می کند که پیش از اعطای تسهیلات به متقاضیان، ارزیابی دقیقی از میزان توان آنها در بازپرداخت تسهیلات اعطایی صورت پذیرد.
مدیرعامل بانک سپه گفت: در حال حاضر اعتبار سنجی مشتریان مهمترین بخش فرآیند اعطای تسهیلات در بانکها محسوب شده و بانک ها با استفاده از روش های مختلف نسبت به انجام این مهم مبادرت می ورزند؛ اهمیت موضوع کاهش مطالبات غیرجاری باعث شد که استفاده از شیوه های علمی برای اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری مشتریان از سوی بانک ها مطمح نظر قرار گیرد. به گزارش ایبنا، وی خاطرنشان کرد: بانک سپه با درک اهمیت موضوع اعتبارسنجی در برنامه ریزی استراتژیک خود، پروژه ای تحت عنوان «استقرار سامانه اعتبارسنجی مشتریان و رتبه بندی اعتباری» را تعریف کرده است؛ استقرار سامانه مذکور، نقش قابل توجهی در بهبود فرایند اعتبارسنجی مشتریان و در نهایت کاهش مطالبات غیرجاری خواهد داشت.