پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۴۳۰۷ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱
آمار عادی تا محرمانه تولید می‌شود
»

طراحی بانک اطلاعات اقتصادی در آینده نزدیک

ایستانیوز:مدیرکل دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد از طی مراحل تست آزمایشی بانک اطلاعات اقتصادی و رونمایی از آن در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،یکتا اشرفی با تاکید بر اینکه حکمرانی خوب با انتشار دقیق و بهنگام اطلاعات اقتصادی حاصل می شود گفت: تا زمانی که دسترسی به داده‌های اقتصادی به هنگام، دقیق، متقن و مورد تایید از مراجع رسمی در دسترس نباشد فضا برای توسعه اقتصادی فراهم نخواهد شد. نبود داده‌های به‌ هنگام در ایران همواره یک معضل جدی بوده است.
 
به گزارش ایستانیوز به نقل از ایبنا، مدیرکل دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد اظهارداشت: پیش از این و از سال گذشته از سوی معاونت امور اقتصادی برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای موجود در این زمینه نمایار شاخص‌های کلیدی اقتصاد را منتشر شد، نمایاری که دو بخش محرمانه و غیرمحرمانه داشت اما نمی‌تونست ویژگی به‌ هنگام بودن و قابلیت دسترسی برای همه را پوشش دهد.
 
اشرفی ادامه داد: از سویی بند ۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر مسئله شفافسازی اقتصاد و جلوگیری از اقدامات فسادزا تاکید داشت. در همین راستا با توجه به شرح وظایف دفتر مدل‌سازی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی، و نگاه مقام عالی وزارت به ارائه شفاف اطلاعات ایجاد روشی که شفافیت هرچه بیشتر را به حوزه عملکردی این وزارتخانه به ارمغان آورد، به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی دفتر در دستور کار قرار گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲ سال از در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در برنامه‌های راهبردی می‌گذرد اما برخی از اهداف در طول پیشبرد این طرح، تغییر شکل داده و بهبود یافتند. اساسا و در ابتدا موضوع طراحی داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی برای وزیر و مدیران ارشد مطرح بود اما کمی بعد مشخص شد که پیش‌نیاز این موضوع ایجاد یک بانک اطلاعات است. نگاه وزارتخانه نیز این بود که حوزه عملکرد وزارت برای همه شفاف شود، در نتیجه با هدف ارائه شاخص‌های عملکرد وزارتخانه و در کنار آن داده‌های کلان بازار، توزیع درآمد و در ادامه شاخص‌های بین‌المللی، موضوع بانک اطلاعات اقتصادی جامع در دستور قرار گرفت.
 
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد تاکید کرد: در این قالب، کار ما از شهریور سال ۹۵ آغاز شد و با این نگاه وارد کار شدیم. در واقع شهریور ۱۳۹۵ نقطه عطفی در پیشبرد ۲ طرح سامانه اقتصادی و داشبورد مدیران به حساب می‌آید. در مورد بانک اطلاعات اقتصادی تا شهریور ۲۰ الی ۳۰ درصد پیشرفت صورت گرفته بود و پس از آن کارها روی غلتک افتاد. اما در مورد داشبورد عملا شهریور شروع عملیاتی صورت گرفت. این موضوع در راستای پیگیری‌ها و حمایت‌های جدی معاونت امور اقتصادی و شخص وزیر انجام شد. اهمیت این موضوع برای معاونت امور اقتصادی به حدی بود که وی یک روز پس از انتصاب در زمینه ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی تشکیل جلسه داد.
 
اشرفی گفت: این بانک اکنون دوره تست آزمایشی را می‌گذارند و قابل استفاده است که در معاونت در حال آزمایش آن هستیم. به این ترتیب بانک اطلاعات اقتصادی طی چند هفته رونمایی شده و برای همگان قابل دسترس است. این بانک هیچ بخش محرمانه ندارد. هدف اصلی معرفی داده‌های اقتصادی در سطح ملی و استانی است که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد. داده‌ها بسته به ماهیت به صورت روزانه، فصلی یا سالانه منتشر می‌شوند. اکنون ۳۵۴ شاخص ملی، ۴۰ شاخص استانی و ۸۹۵ شاخص بین‌المللی در این بانک طراحی و با رونمایی از آن به صورت منظم منتشر خواهد شد.
 
وی در مورد داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی نیز بیان داشت: موضوع طراحی داشبورد از منظر زمانی پیش از طراحی بانک اطلاعات اقتصادی مطرح بود. این داشبورد به این نحو طراحی شده که اطلاعات محرمانه با سطوح مختلف در آن وجود داشته و با اختیار شخص وزیر، دسترسی به مدیران ارشد در سطوح مختلف آن داده می‌شود. این سطوح نیز از سیاست‌های کلان وزارت اقتصاد و شورای عالی آمار تبعیت می‌کند.