پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۹۳۹۸۴ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر خبر داد؛
»

رشد ۱۷۰ درصدی تسهیلات ازدواج

ایستانیوز: تسهیلات قرض الحسنه می تواند بخشی از دغدغه دولت در زمینه؛ توسعه کارآفرینی، تأمین مالی طبقات کم درآمد و تسهیل ازدواج در کشور را مرتفع کند، از این رو به گفته مرتضی اکبری مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، شاهد رشد ۱۷۰ درصدی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک قرض الحسنه مهر ایران در دولت یازدهم بوده ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، مشروح این گفتگو به شرح ذیل است.
بانک قرض الحسنه مهر ایران چه اقداماتی برای رشد تسهیلات قرض الحسنه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده است؟
این بانک از سال 1386 به همت 10بانک بزرگ کشور و به منظور تحقق مسئولیت های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی پایه گذاری شد و مهمترین اهداف این بانک در دولت یازدهم محقق شد. در این دوره یعنی در طول سه سال گذشته شاهد رشد، منابع قرض الحسنه و ارائه تسهیلات در عرصه های مختلف اقتصادی- اجتماعی بوده ایم که می توان به؛ برطرف کردن نیازهای ضروری و تامین مالی برای کارآفرینی های خُرد، کمک به توانمندسازی خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و حمایت از کسب و کارهای کوچک خانواده بزرگ کمیته امداد حضرت امام (ره) اشاه کرد، شایان ذکر است قریب به 60 درصد تسهیلات بانک به مقوله کارآفرینی و اشتغال زایی اختصاص یافته است. علاوه بر این بانک قرض الحسنه مهر ایران گام های شایسته ای در چارچوب بهداشت و درمان، تسهیلات دانشجویی، ازدواج جوانان و... برداشته، که بخشی از مسئولیت های اجتماعی این بانک را شامل می شود. در حوزه سلامت و درمان نیازمندانی  که برای تامین هزینه های درمان ناتوانند، این بانک به آنها کمک میکند.
یکی از مسئولیت های مهم اجتماعی بانک ها؛ رشد تسهیلات برای ازدواج است، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته تا شاهد ترویج سنت حسنه ازدواج در جامعه باشیم؟
برای ازدواج می توان به طرح پیوند مهر با هدف آسان شدن ازدواج جوانان در کشور اشاره کرد. این اقدام بدون حمایت ها و پیگیری های وزارت اقتصاد و امور دارایی محقق نمی شد. این طرح باعث برنامه ریزی و پیش بینی هزینه های ازدواج در سال های آینده برای خانواده های کشور شده است. در این طرح بانک به دنبال تدبیری است که خانواده ها با توجه به پیش بینی زمان ازدواج فرزندان خود بتوانند بخشی از هزینه های جهیزیه و عروسی را با بهره مندی از این تسهیلات تامین کنند. در این طرح خانواده ها با مشارکت خود می توانند در برنامه ریزی یک الی 10 ساله از تسهیلات 40 تا 80 میلیون تومانی بانک قرض الحسنه مهر ایران بهره مند شوند. از دیگر اقدامات صورت گرفته برای این موضوع می توان به اعطای تسهیلات ازدواج یکصد میلیون ریالی به جوانان اشاره کرد که در این باره بانک قرض الحسنه مهر ایران پیشگام شبکه بانکی کشور بوده است. در این مبحث بالغ بر 16 هزار فقره تسهیلات ازدواج یکصدمیلیون ریالی در سال 95 پرداخت شده که عددی بالغ بر 170 میلیارد تومان بوده و نسبت به سال گذشته نزدیک به 170 درصد افزایش داشته است.
عملکرد دولت یازدهم را در این باره گونه ارزیابی می کنید؟
سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید درسه سال گذشته تحسین برانگیز بوده، این سیاست ها باعث فرهنگ سازی و گسترش، سنت حسنه قرض الحسنه در سطح جامعه شده است. این دولت باعث شد تا اعتماد سازی در سپرده گذاران خیر در جهت هدایت بخشی از نقدینگی سرگردان موجود درجامعه برای رفع نیازمندی های اقشار مختلف مردم محقق شود. از این رو شاهد رشد تسهیلات قرض الحسنه در تمامی بانک ها کشور بوده ایم.  در 9 سال گذشته بانک قرض الحسنه مهربالغ بر 2 میلیون و چهارصد هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان با میانگین هر فقره 8.5 میلیون تومان پرداخت کرده که از این میزان تعداد یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار فقره آن در دولت یازدهم اعطاء شده که 430 هزار فقره آن مربوط به سال 95 است. از طرف دیگر با وجود کاهش منابع قرض الحسنه سایر بانکهای کشور، منابع این بانک با 30 تا 35 درصد رشد سالانه همراه بوده است.