پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۹۸۹۴ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹
»

رئیس پژوهشکده پولی: بانک‌ها به جنگ نرخ‌ها دچارند

ایستانیوز:رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانک ها برای جذب منابع دچار جنگ قیمتی و «بازی پانزی» شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،«علی دیواندری» عصر دوشنبه در همایش «دورنمای اقتصادی ایران در سال 96» در حالی از بازی پانزی یاد کرد که این امر، به یک عملیات سرمایه گذاری کلاهبردارانه ای اطلاق می شود و در آن، به سرمایه گذاران سودهایی برگردانده می شود که از بهره های متعارف بالاتر است. 
 
به گزارش ایستانیوز به نقل از ایرنا، البته این سود از پول سرمایه گذاران بعدی تامین می شود و شرکت یا فرد دریافت کننده سرمایه به فعالیت اقتصادی با پول دریافتی نیازی ندارد. 
 
دیواندری افزود: مشکل دیگر نظام بانکی انباشت و انجماد دارایی های بانکی است که یا باید به مطالبات مشکوک الوصول باشد یا اینکه به طور مرتب تجدید دارایی شود.
 
وی مشکل دیگر بانک ها را طلب آنها از دولت ها دانست و افزود: ریشه انجماد دارایی ها، تسهیلاتی است که در گذشته داده اند و وصول نمی شود.
 
وی ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی، ضعف نظارت، قوانین و مقررات و مداخلات دولتی در نظام بانکی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و با اشاره به برنامه اصلاحی نظام بانکی گفت: یکی از مهمترین راهکارها کاهش نرخ سود است؛ زیرا علت بالابودن این نرخ، کسری نقدینگی بانک هاست.
 
دیواندری درباره بازار بدهی و انتشار اوراق خزانه گفت: این اوراق با نرخ 25 درصد در بازار سرمایه خرید و فروش می شود اما انتظار داریم مردم با سود 15 درصدی در بانک ها سپرده گذاری کنند.
 
وی به موضوع تسعیر ارز برای بهبود ترازنامه بانک های دولتی اشاره کرد و گفت: بانک های خصوصی نیز باید برای افزایش سرمایه خود تلاش کنند.