پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۹۸۷۶ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹
»

هزار تومانی جدید خرداد ۹۶ به بازار می آید

ایستانیوز:یک مقام مسئول در بانک مرکزی با تشریح مشخصات اسکناس جدید هزار تومانی، گفت: این اسکناس از نیمه خرداد ماه سال ۱۳۹۶ همراه با یک سکه جدید وارد بازار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،علی کرامتی رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی درباره مشخصات اسکناس جدید ۱۰ هزار ریالی که صبح امروز در مجمع بانک مرکزی در حضور رئیس جمهوری رونمایی شد، افزود: پیش از این اسکناس های ۱۰ هزار ریالی که توسط بانک مرکزی منتشر می شد در ابعاد ۱۶۰ در ۷۷ میلی متر بود که اندازه آن در طرح جدید به ۱۴۲ در ۷۱ میلی متر کاهش یافته است.
رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی دلیل انتشار اسکناس جدید ۱۰ هزار ریالی توسط بانک مرکزی را حرکت به سمت همسان سازی اسکناس و ایران چک، کاهش هزینه های تولید، جاسازی مناسب در کیف پول و کاهش خسارت های ناشی از تولید اسکناس اعلام کرد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره ویژگی های امنیتی این اسکناس، به ایبنا گفت: پرتره ای دیگر از حضرت امام خمینی (ره) در این اسکناس به چاپ رسیده که با چهره ای بزرگتر و با عینک طراحی شده است. به این صورت که مردم با وضوح بهتر و راحت تر می توانند چهره را در کادر اسکناس مشاهده کنند.
کرامتی نخ امنیتی را ازدیگر موارد مشخصات اسکناس جدید ذکر کرد و افزود: در اسکناس جدید عرض نخ امنیتی ۱.۲ میلی متر است و این در حالی است که  این نخ در اسکناس های قبلی روی کاغذ اسکناس بود که در اسکناس جدید در پشت آن قرار گرفته  است.
وی درباره الیاف امنیتی اسکناس جدید نیز گفت: الیاف امنیتی این اسکناس نامرئی و قابل رویت با نور UV است که در چهار رنگ سبز، آبی، زرد و قرمز در کاغذ اسکناس تعبیه شده است.
رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی از ورود اسکناس جدید ۱۰ هزار ریالی در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به بازار همراه با یک سکه جدید خبر داد.
وی در پاسخ به این مطلب که با توجه به وضعیت تورم و اقتصادی کشور این انتظار در مردم وجود داشت که اسکناسی با ارقامی درشت تر توسط بانک مرکزی منتشر شود نه اسکناس هزار تومانی و آیا این اقدام بانک مرکزی در راستای حذف صفرها از پول ملی است، گفت: این امر مد نظر نبوده  است و این اقدام تنها بحث طراحی جدیدی برای کاغذ اسکناس  بوده است و انتشار اسکناس هزار تومانی جدید ارتباطی با این موضوع ندارد.