پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۹۶۳۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۷
طیب نیا در نشست علنی امروز مجلس؛
»

وصول ۵۰ درصد درآمد مالیاتی از ارزش افزوده

ایستانیوز:وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمد مالیاتی از ارزش افزوده وصول می شود، گفت: تغییر ساز و کار مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای دولت و شهرداری ها را کاهش می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، علی طیب نیا در نشست علنی امروز ( شنبه هفتم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بند (ب) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور گفت: به طور حتم متن پایانی این بند دارای موضوعاتی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری ها و شورایاری ها ایجاد می کند.
 
وی تاکید کرد: درباره بحث مالیات بر ارزش افزوده باید گفت که در دنیا این مالیات برای آن اخذ می شود که نظارت از زمان ذخیره، تولید تا مصرف صورت گیرد و زمینه برای وصول درآمدهای دولت و شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود.
 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصل مالیات بر ارزش افزوده مکانیزم خاص خود را دارد، ادامه داد: اگر قرار است که این نوع مالیات را به مالیات بر فروش تبدیل کنیم لازم است در احکام و ساز و کارها تجدیدنظر شود از این رو بند (ب) تبصره ۶ عملا درآمدهای مالیاتی دولت و عوارض شهرداری ها را به شدت کاهش می دهد.
 
وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده حصول می شود و طی سال های گذشته حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گرفته است؛ حال در این عرصه عمده درآمدها از حلقه های نخست و در برخی محصولات تا ۹۰ درصد وصول شده است.
 
طیب نیا تصریح کرد: در خصوص واردات نیز تمام مالیات در حلقه اول وصول شده حال با مصوبه مجلس در بند (ب) تبصره ۶ حدود ۴۰ درصد از درآمد دولت و حدود ۸۰ درصد از درآمد پیش بینی شده در سال ۹۶ از جمله ۲۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و ۱۳ هزار میلیارد تومان از عوارض شهرداری ها از دست می رود.
 
وزیر اقتصاد ادامه داد: در صورت تصویب بند (ب) تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۶ عملا اخذ مالیات به رده های پایین تسری داده می شود یعنی آنکه به جای ۵۰۰ هزار نفر مودی فعلی، ما باید از ۳ میلیون مودی مالیات وصول کنیم؛ از این رو برای حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده قرار است که دولت لایحه مذکور را در آینده نزدیک به مجلس ارائه کند.