پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۹۶۳۲ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۷
IFRS زبان مشترک سرمایه گذار خارجی و بنگاه های اقتصاد داخلی است
»

قیمت گذاری منصفانه اصل مهم بازار سرمایه است

ایستانیوز:دکتر محمدی با بیان اینکه علاوه بر شفافیت، تعیین کارمزدهای عملیات منصفانه و ثبت سفارش عادلانه، قیمت گذاری منصفانه اصل مهم بازار سرمایه است، گفت: ارزیابی منصفانه مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران است و همانگونه که وظیفه سازمان بورس حمایت از آنها است توجه به ارزش گذاری منصفانه یک ضرورت محسوب می شود و این مهم از طریق اجرای دقیق IFRS محقق خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، رییس سازمان بورس ضمن قدردانی از وزیر اقتصاد و دارایی و مدیران اقتصادی حاضر در این همایش گفت: اجرای IFRS  کار بزرگی بود که به سادگی امکان پذیر نمی شد. بطوریکه هم اکنون برخی از کشورها همچنان نتوانستند آنرا اجرایی کنند.
 
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه هر چند از اجرای IFRS همه اقتصاد کشور منتفع می شود و عملکرد بانکها، بیمه ها و نهادهای مالی نیز بهتر خواهد شد اما ذینفع اصلی آن بازار سرمایه و بورس است.
 
دکتر محمدی ادامه داد: از سال 92 با همکاری بورس و سازمان حسابرسی به شرکتها اعلام شد، به صورت اختیاری گزارش های مالی خود را با استاندارد IFRS منتشر کنند و اکنون همه شرکت های بورسی ملزم به اجرای آن هستند.
 
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بنیاد IFRS گفت: حضور در این بنیاد می تواند در توسعه بازار سرمایه کشور نقش مثبت ایفا کند و امیدواریم سازمان حسابرسی کشور بتواند در بنیاد IFRS مشارکت بیشتر داشته باشد.
 
دکتر محمدی با بیان اینکه علاوه بر شفافیت، تعیین کارمزدهای عملیات منصفانه و ثبت سفارش عادلانه قیمت گذاری منصفانه اصل مهم بازار سرمایه است، گفت: ارزیابی منصفانه مهمترین اصل برای سهامداران و سرمایه گذاران است و همانگونه که وظیفه سازمان بورس حمایت از آنها است توجه به ارزش گذاری منصفانه یک ضرورت محسوب می شود و این مهم از طریق اجرای دقیق IFRS محقق خواهد شد.
 
سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: IFRS زبان مشترک سرمایه گذار خارجی و بنگاه های اقتصاد داخلی است.
 
این مدیر ارشد بازار سرمایه در ادامه افزود: ایران به عنوان یک اقتصاد مهم به همکاری با شرکت های بین المللی نیاز دارد و IFRS به این مقوله نیز کمک خواهد کرد.
 
دکتر محمدی ادامه داد: دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا نیز مانند XBRL استانداردهای بین المللی نیار دارد که IFRS یکی از آنهاست.
 
به گفته رییس سازمان بورس همکاری مشارکت با شرکتهای چند ملیتی نیز مستلزم انتشار صورت های مالی با استاندارد IFRS است.
 
دکتر محمدی افزایش شفافیت تقویت پاسخگویی را یکی از اثرات اجرای IFRS دانست و گفت: کارهای کلان در کشور ساده نیست اما امکان پذیر است و عملیاتی شدن انتشار صورت های مالی با زبان مشترک بین المللی یکی از این اقدامات کلان مهم است که امروز اجرایی شده  است.
 
وی افزود: مسائل اقتصادی چند وجهی در هم تنیده و پیچیده است و نمی توان به راحتی آنها را حل کرد. ولی باید جهت درست را انتخاب کرد و IFRS یک جهت صحیح است.
 
رییس سازمان بورس تاکید کرد: اگر شرکت ها در مواردی با موانعی برای اجرای IFRS روبرو باشند سازمان بورس قطعا به آنها کمک خواهد کرد. اما همه باید اطلاعات خود را از طریق استاندارد IFRS افشا کنند و این گزارش ها باید ارایه شود.
 
میزبان همایش استانداردهای بین المللی گزارش گیری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی در پایان عنوان کرد: حسابرسان در بورس رتبه بندی و نظارت می شوند و باید از آنها قدردانی و تشکر کرد. حدود 2000 صورت مالی از طریق این موسسات حسابرسی می شوند که این عمل بسیار سختی است و ما از حسابرسان انتظار داریم با همه توان برای بهبود بخشیدن به اجرای IFRS کمک کنند.