پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۹۵۵۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۶
»

سرمایه‌گذاری ایران مالک بلوک ۴۲ درصدی «ونیرو» شد

ایستانیوز:با احتساب نرخ ۳۷۸۰ تومانی هر دلار آمریکا، سرمایه گذاری ایران در ازای پرداخت ۸ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۲۴۴ دلار به سرکایه گذاری توسعه ملی توانسته بلوک ۴۲.۷۹ درصدی «ونیرو» را مالک شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازا های مالی (ایستانیوز)، معاونت بازاربورس تهران از قطعی شدن معامله 31 میلیارد و 700 میلیون تومانی سرمایه گذاری توسعه ملی با سرمایه گذاری ایران بر سر واگذاری بلوک 42.79 درصدی سرمایه گذاری نیرو خبر داده است.
 
بر اساس این گزارش شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی از مجوعه شرکت های وابسته به بانک ملی ایران در 20 بهمن ماه امسال تعداد 171 میلیون و 164 هزار و 579 سهم معادل 42.79 درصد از کل سهام شرکت سرمایه گذاری نیرو را به قیمت پایه هر سهم 1855 ریال را روانه میز فروش بازار اول بورس تهران کرد که در نهایت به همان قیمت پایه از سوی سرمایه گذاری ایران خریداری شد.
 
به این ترتیب می توان گفت با احتساب نرخ 3780 تومانی هر دلار آمریکا سرمایه گذاری ایران در ازای پرداخت 8 میلیون و 386 هزار و 244 دلار به سرمایه گذاری توسعه ملی توانسته بلوک 42.79 درصدی «ونیرو» را مالک شود.
 
عمده پرتفوی سرمایه گذاری نیرو به صنایع واسطه گری مالی ، مواد و محصولات شیمیایی، تامین کنندگان برق، بخار، گاز و آب گرم  لاستیک و پلاستیک و نیز فرآورده های نفتی کک و سوخت هسته‌ای متمرکز شده و در آخرین عملکرد منتهی به پایان بهمن ماه امسال با کاهش ذخیره ارزش سرمایه گذاری 5 میلیارد و 327 ملیون و 400 هزار تومانی توانسته مانده ارزش سبد دارایی های بورسی خود را با زیان 4 میلیارد و 50 میلیون و 700 هزار تومانی مواجه کند.
 
ارزش این معامله بالغ بر  317 میلیارد ریال است که با احراز قطعی آن در سوم اسفند ماه امسال از سوی معاونت بازار بورس اوراق بهادار تهران ، «وتوسم» از ترکیب هیات مدیره «ونیرو» کنار رفته است.
 
هم اکنون در ترکیب سهامداران عمده بالای یک درصد سرمایه گذاری نیرو، شرکت سرمایه گذاری ایران با 42.79 درصد ، شرکت صادرات نیرو خلیج فارس کیش با 2.02 درصد و شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با 1.97 درصد سهام حضور دارند.
 
در بعضی منابع برخط آمده است که : « شرکت سرمایه‌گذاری ایران شرکت خدمات مالی ایرانی است که در سال 1385 با سرمایه 126 شخصیت حقیقی و حقوقی به ارزش معادل 830 میلیارد ریال تاسیس شد. این شرکت در سال مالی 1390 با درآمدی بالغ بر 31 هزار میلیارد ریال (در حدود 3 هزار میلیارد تومان) در رتبه 26 از بزرگترین شرکت‌های عمومی ایران قرار گرفت .
 
تمرکز اصلی این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های تخصصی، مادرتخصصی، هولدینگ و خدماتی فعال در حوزه‌های حمل‌ونقل، انرژی، پتروشیمی، نفت و گاز معطوف است.
 
شرکت سرمایه‌گذاری ایران  مالک شرکت‌های زیادی از جمله گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) ، شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت نخل بارانی پردیس، شرکت انرژی‌گستر جم، شرکت فراساحل ایران، پتروشیمی کارون، پتروشیمی شیراز، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی فسا، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی لردگان، پتروشیمی صدف عسلویه و پتروشیمی داراب، شرکت پارس پرند دیبا، شرکت کالابازار ایرانیان، شرکت حمل‌ونقل پتروشیمی، شرکت اسپک ،شرکت فن آسا و سرمایه گذاری نیرو است.
 
به گزارش فارس با توجه به نیاز سرمایه گذاری ایران برای سیطره 100 درصدی تملک خود بر هیات مدیره "ونیرو" علاقه برای جمع آوری سهام خرد این سهم در بازار تا رسیدن به درصد سهام داری بیش از 50 درصدی باعث شده تا قیمت هر سهم سرمایه گذاری نیرو از زمان واگذاری بلوکی آن تا به امروز با رشد حدود 70 درصدی دذر عرض 12 روز معاملاتی روبرو باشد.