پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۸۶۴۲ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
»

سایه نحس"ترامپ" بر بورس تهران

ایستانیوز:در حالی خوش بینی ها نسبت به پیروزی دموکرات ها در انتخابات رئیس جمهوری آمریکا باعث شده بود بازار سرمایه در ماه های گذشته تا قبل از انتخابات تا حدی جان بگیرد، پیروزی دونالد ترامپ علاوه بر بازارهای مالی جهان، بازار سرمایه ایران را دستخوش تغییر در روند منفی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،کارشناسان معتقدند به لحاظ سیاست خارجی، نحوه برخورد دولت جدید آمریکا با ایران کمی دغدغه ایجاد کرده، به دلیل  غیر قابل پیش بینی بودن ترامپ شاید اقتصاد جهان  نیز دستخوش تغییرات اساسی شود و ممکن است شاهد تغییراتی در قیمت کالای جهانی از نفت گرفته تا کالاهای پتروشیمی، فلزات اساسی و مواد معدنی باشیم.
بر اساس آمار پول جدیدی وارد بازار سرمایه نخواهد شد، مگر اینکه بعد از انتخابات با روی کار آمدن دولت جدید و اعلام سیاست های اقتصادی جدید بازار از سه ماه سوم سال یا از اواسط مرداد ماه به بعد تغییراتی را داشته باشد وگرنه با وضعیت موجود تغییرات خیلی با اهمیتی را تجربه نخواهیم کرد.
در همین راستا و برای باخبر شدن از آینده بورس با محمدرضا گیوکی کارشناس بازار سرمایه عضو انجمن مالی ایران گفتگویی انجام داده ایم.
 آیا روی کار آمدن ترامپ ،اثراتی در بازار سرمایه ایران دارد؟
روی کار آمدن ترامپ هم تاثیرات کوتاه مدت و هم بلند مدت بر بازار سرمایه کشورمان و همچنین بر بازارهای مالی جهانی داشته است.در واقع  سیاست های ترامپ هنوز مبهم است. اما در خصوص تاثیرات کوتاه مدت انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور باید به واکنش بازار سرمایه در روز نتیجه گیری انتخابات آمریکا اشاره کرد؛در این روز شاهد ریزش سنگین شاخص بورس بودیم، البته انتخاب ترامپ با واکنش منفی کلیه بازارهای مالی جهان روبرو بود. به طور حتم این مساله تاثیرات بلند مدت بیشتری در مقایسه با تاثیرات کوتاه مدت بر بازار سرمایه کشورمان خواهد داشت. بعنون مثال در مورد قضیه برجام به طور مستقیم بر اقتصاد کلان کشور و بازار سرمایه تاثیر گذار است و در عوامل بنیادی همچون قیمت نفت، قیمت طلا، ارزش دلار و نوسانات بازارهای مالی جهانی نیز به طور غیر مستقیم بر نظام اقتصادی کشورمان تاثیر خواهد داشت.
 
  روند تاثیرات به صورت مثبت یا منفی خواهد بود؟
مثبت یا منفی بودن تاثیرات ، از جمله پارامترهایی است که وابسته است و نه مستقل. قابل ذکر است که متغیرهایی همچون روند تغییرات قیمت کالاها در بازارهای جهانی، قیمت فلزات گرانبها همچون طلا و مس، روند قیمت ارز همگی بر مثبت یا منفی بودن اثر گذار خواهند بود. این مساله باید با بررسی های دقیقی حتی در مورد اقتصاد آمریکا و نحوه واکنش بازارهای مالی جهان ، مورد تحلیل قرار گیرد. هر چند که ایران به طور تنگاتنگی با بازارهای بین المللی در ارتباط نیست اما رویدادها به طور غیر مستقیم به خصوص از طریق اعمال سیاست هایی بر اقتصاد کشورهایی مثل چین ، اقتصاد و بازارهای مالی کشور را متاثر خواهند کرد.
 
  ارزیابی های شما در خصوص آینده بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟
بازار سرمایه هرکشور به خصوص بورس، ویترین اقتصادی آن کشور است که وضعیت و متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر مستقیمی بر بازارهای مالی خواهند داشت. در واقع به نظر می رسد علاوه بر تمامی خبرها و رویدادهای اقتصادی که بازار سرمایه از آن ها متاثر می شود، هنوز تحت تاثیر رفتارهای جمعی، قیمت ها افول پیدا می کنند و  سرمایه گذارها با هدف اجتناب از ضرر بیش تر بدون فکر دست به فروش می زنند، کما اینکه این فروش های از روی وحشت به کاهش شدید اکثر قیمت ها و تحت تاثیر قرار گرفتن اکثر سرمایه گذارها منجر می شود.
 اما یکی دیگر از چالش های مهم بازار سرمایه و عاملی که باعث بی انگیزگی سرمایه گذاران است درهم تنیدگی و تنگناهای نظام بانکی کشور است، با وجود بازگشایی برخی از نمادهای بانکی و آزاد شدن قسمتی از نقدینگی بازار، اما هنوز سرمایه گذاران با توجه به شرایط بازار نمی توانند تصمیم قاطعی بگیرند. از طرفی وجود دیدهای کوتاه مدت سرمایه گذاری و عموما نوسان گیری در بازار آسیب های بازار را جدی تر و تشدید می کند، در صورتی که اگر دید تمامی سرمایه گذاران بلند مدت و یا حداقل میان مدت باشد بازار به سمت روال طبیعی حرکت خواهد کرد و در نهایت شاید حمایت های دولت و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه همراه با رفتارهای معقول سرمایه گذاران بتواند از راهکارهای بهبود بازار سرمایه در شرایط فعلی باشد.
 
  از دید شما بیشترین آسیب وارده به بازار سرمایه چیست؟
بیشترین آسیبی که می تواند به بازار سرمایه کشور وارد شود، عدم اطمینان و بی اعتمادی سرمایه گذاران به این بازار است. بنابراین باید با توسعه هرچه بیشتر خدمات و بالا بردن شفافیت های بازار بر این بی اعتمادی غلبه و مانع شکل گرفتن بیشتر این موضوع شد، در هر صورت حضور استاندارهای حاکمیت شرکتی ، استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی و بکارگیری آن ها در بازار سرمایه ، می تواند تا حدی آسیب های وارده بر بازار را در صورت وجود ، جبران نماید.
 
  فکر می کنید بازار سرمایه چه واکنشی در قبال این شاخص های منفی از خود نشان می دهد؟
انعکاس به موقع و سریع اطلاعات و همچنین واکنش به جا و صحیح بازار به رویدادها و شاخص های مثبت و منفی، رابطه تنگاتنگی با کارایی بازار دارد. این در شرایطی است که یکی از نارسایی های بورس تهران این است که به کارایی کامل نرسیده زیرا در بازاری که کارآ است، اخبار خوب منجر به افزایش قیمت سهام و بالا رفتن شاخص و اخبار بد موجب کاهش قیمت سهام و نزول بازار می شود.
به نوشته باشگاه خبرنگاران،اما در این روزها بازار سرمایه نسبت به تمام پدیده ها از خود واکنش نشان می دهد. این که این واکنش ها با توجه به شرایط بازار و کارایی ناقص آن چگونه خواهد بود قابل بحث است، مثلا با توجه به این که گزارش شرکت ها در فصل سوم سال به نسبت فصل های قبلی با وضعیت بهتری روبرو بود و یا اینکه وضعیت قیمت های جهانی در روزهای اخیر بهتر بوده، اما این موارد نتوانست آن چنان که باید نوسانات مثبت در بازار ایجاد و خوشبینی سهامداران را تحریک کند .
گاهی دیده شده که بازار به اخبار و شاخص ها واکنش عکس نشان می دهد. در حال حاضر ریسک هایی در بازار وجود دارد که نگرانی همگان را برانگیخته است .چالش های بازار پول ، ریسک سیاسی و خارجی به خصوص از ناحیه ترامپ ، قیمت نفت ، قیمت دلار ، قیمت فلزات همگی شاخص های مهمی هستند که بازار سرمایه در قبال آن ها به طور حتم با واکنش روبرو خواهد بود ولی هرکدام از این شاخص ها ، گروه های خاصی را در بازار که در ارتباط تنگاتنگ با آن ها هستند بیشتر از سایر گروه ها تحت تاثیر قرار خواهد داد.