پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۱۸۵۸۹۵ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
صدور ۲۰۹ کد سهامدار خارجی درسال ۹۵
»

راه اندازی آزمایشی سامانه دانش برای توزیع سود سهامداران

ایستانیوز:شرکت سپرده گذاری با برگزاری بیستمین اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفیت های بازار سرمایه ایران را به اعضای این گروه بشناساند و حوزه های جدید همکاری را با همتایان خود در آسیا و اقیانوسیه آغاز کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از بورس نیوز، شرکت سپرده گذاری با برگزاری بیستمین اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفیت های بازار سرمایه ایران را به اعضای این گروه بشناساند و حوزه های جدید همکاری را با همتایان خود در آسیا و اقیانوسیه آغاز کند.
 
طی چند وقت اخیر شرکت سمات میزبان شرکت های سپرده گذاری خارجی در بیستمین مجمع عمومیACG بود و در حاشیه این نشست به عضویت کمیته امنیت اطلاعات شرکت های سپرده گذاری درآمد که باید دید این موضوع چه تبعاتی برای سمات و بازار سرمایه در پی خواهد داشت؟
 
در همین ارتباط با محمد رضا محسنی، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار گفتگویی انجام شده است، که آن را در زیر می خوانید:
 
تعداد کد سهامداری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه چه تعداد است و تعداد کدهایی که در آذرماه امسال صادر شده به چه رقمی رسیده است؟
 
از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، 330 هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر شده و بدین ترتیب تعداد کل کد سهامداری به 9 میلیون و 171 هزار کد رسیده است.
 
علاوه بر این، از ابتدای امسال، تعداد 209 کد برای سرمایه گذاران خارجی صادر شده تا تعداد کل سهامداران خارجی در بازار سرمایه کشورمان به رقم 769 کد ارتقا یابد.
 
چه تعداد کد سهامداری در آذرماه صادر شده است؟
 
شرکت سپرده گذاری مرکزی در آذرماه امسال نیز 23 کد سهامدار خارجی صادر کرد که 9 سهامدار حقیقی از آمریکا، سوییس، جمهوری آذربایجان، لهستان، چین، عراق و افغانستان بودند و 3 نفر ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند.
 
همچنین 14 سرمایه گذار حقوقی خارجی از کشورهای گرجستان، امارات و افغانستان (3 شرکت)، اندونزی، چین، عمان، آلمان و سوئد آذرماه امسال کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی اخذ نمودند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 141 برسد.
 
حجم معاملات کدهای سهامداران خارجی طی 9 ماهه سال جاری چه رقمی محاسبه می شود؟
 
شرکت های کارگزاری می توانند آمار دقیق حجم سرمایه گذاران خارجی را داشته باشند اما در مجموع ارزش خرید آنها بعد از برجام حدود 5 برابر افزایش یافته است.
 
 
شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار اخیراً به عضویت کمیته امنیت اطلاعات شرکت های سپرده گذاری در آمده است، لطفاً در خصوص این امر و دستاوردهای آن برای سمات و بازار سرمایه توضیحاتی ارائه کنید.
 
در نوزدهمین مجمع عمومی شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه که سال گذشته میلادی در تایوان برگزار شد، به پیشنهاد شرکت NSDL هند، انجمن امنیت اطلاعات ACG تاسیس شد تا اعضا بتوانند آخرین دستاوردها و تحقیقات خود در زمینه مسائل سایبری با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بگذارند.
 
شرکت سپرده گذاری ایران نیز در حاشیه بیستمین دوره این مجمع که ماه گذشته در تهران برگزار شد به عضویت این انجمن درآمد تا بتواند از تجربیات سایر اعضا بهره گیرد. هم اکنون مدیریت فناوری اطلاعات سمات، رایزنی هایی را با هندی ها برای افزایش تعاملات در خصوص امنیت اطلاعات آغاز کرده است، به طوریکه کارشناسان این شرکت در آینده نزدیک در دوره های آموزشی CISO شرکت خواهند کرد.
 
این مجموعه در حاشیه برگزاری مجمع ACG اقدام به انعقاد تفاهم نامه هایی با برخی از شرکت های سپرده گذاری کشورهای خارجی نمود. جزئیات تفاهم نامه، مزایا و روند اجرای آن چگونه است؟
 
شرکت سپرده گذاری مرکزی با برگزاری بیستمین اجلاس ACG در تهران قصد داشت تا ظرفیت های بازار سرمایه ایران را به اعضای این گروه بشناساند و حوزه های جدید همکاری را با همتایان خود در آسیا و اقیانوسیه آغاز کند. هم اکنون کارگروه ویژه ای در شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل شده است تا مفاد تفاهم نامه های ژاپن و تایوان را عملیاتی کنند.
 
به عنوان آخرین سوال، طراحی و راه اندازی سامانه یکپارچه سیستم پرداخت سود نقدی شرکت های فعال در بازار سرمایه از طریق سمات در چه مرحله ای قرار دارد و آیا این سامانه در سال جاری راه اندازی می شود؟
 
خوشبختانه اقدامات مطلوبی طی یک سال اخیر در این خصوص انجام شده است به طوریکه، واریز سود ابزارهای نوین مالی (اسناد خزانه، صکوک و ...) به صورت الکترونیکی انجام می شود که این امر رقابت پذیری بازار سرمایه را با اوراق مشارکت بانکی بالا برده است.
 
سامانه دانش نیز برای توزیع سود سهامداران در شرکت سپرده گذاری مرکزی راه اندازی شده است. هم اکنون این سامانه به صورت آزمایشی از طریق 10 کارگزار مسئولیت توزیع سود را برعهده دارد که امیدواریم بعد از این مرحله بتوانیم سامانه دانش را به صورت رسمی افتتاح کنیم.